Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka żywieniowa i dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Profilaktyka żywieniowa i dietetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL5 8 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizjologii żywienia
W-2Rodzaje i rola składników pokarmowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Profilaktyka otyłości. Dieta a funkcjonowanie układu krążenia2
T-L-2Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych. Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt2
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów2
T-L-4Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.2
8
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.3
T-W-2Żywienie, a zdrowie (nadwaga i otyłość, choroby mięśni i układu kostnego, choroby serca i układu krążenia, choroby dróg moczowych, choroby neurologiczne, alergie pokarmowe)5
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3uczestnisctwo w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Studiowanie literatury6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-5Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C22.3_W01
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych
Kn_1P_W12C-1T-L-3, T-L-4, T-W-1M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4
Kn_1P_C22.3_W02
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Kn_1P_W11C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C22.3_U01
Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową
Kn_1P_U05C-1T-L-3, T-L-4M-3, M-2, M-4S-1, S-4, S-2
Kn_1P_C22.3_U02
Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych
Kn_1P_U05C-1T-L-3M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C22.3_K01
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Kn_1P_K06C-1T-L-3M-3S-5
Kn_1P_C22.3_K02
Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
Kn_1P_K04C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-3, M-4S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C22.3_W01
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C22.3_W02
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C22.3_U01
Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową
2,0
3,0studentpotrafi w dostateczny sposób przeprowadzić profilaktykę żywieniową
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C22.3_U02
Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych
2,0
3,0student radzi sobie z dużą pomocą prowadzącego przedmiot z wybranymi zadaniami dotyczącymi realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C22.3_K01
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C22.3_K02
Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
2,0
3,0Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia – zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Profilaktyka otyłości. Dieta a funkcjonowanie układu krążenia2
T-L-2Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych. Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt2
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów2
T-L-4Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.3
T-W-2Żywienie, a zdrowie (nadwaga i otyłość, choroby mięśni i układu kostnego, choroby serca i układu krążenia, choroby dróg moczowych, choroby neurologiczne, alergie pokarmowe)5
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3uczestnisctwo w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Studiowanie literatury6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.3_W01student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
T-L-4Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.
T-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.3_W02Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W11Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań oraz zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.
T-W-2Żywienie, a zdrowie (nadwaga i otyłość, choroby mięśni i układu kostnego, choroby serca i układu krążenia, choroby dróg moczowych, choroby neurologiczne, alergie pokarmowe)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.3_U01Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
T-L-4Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studentpotrafi w dostateczny sposób przeprowadzić profilaktykę żywieniową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.3_U02Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student radzi sobie z dużą pomocą prowadzącego przedmiot z wybranymi zadaniami dotyczącymi realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.3_K01Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.3_K02Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Profilaktyka otyłości. Dieta a funkcjonowanie układu krążenia
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
T-L-2Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych. Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt
T-L-4Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
3,5
4,0
4,5
5,0