Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Profilaktyka żywieniowa i dietetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka żywieniowa i dietetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizjologii żywienia |
W-2 | Rodzaje i rola składników pokarmowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Profilaktyka otyłości. Dieta a funkcjonowanie układu krążenia | 2 |
T-L-2 | Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych. Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt | 2 |
T-L-3 | Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów | 2 |
T-L-4 | Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej. | 3 |
T-W-2 | Żywienie, a zdrowie (nadwaga i otyłość, choroby mięśni i układu kostnego, choroby serca i układu krążenia, choroby dróg moczowych, choroby neurologiczne, alergie pokarmowe) | 5 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-L-3 | uczestnisctwo w konsultacjach | 3 |
A-L-4 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 6 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń |
S-5 | Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C22.3_W01 student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych | Kn_1P_W12 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-3, S-4 |
Kn_1P_C22.3_W02 Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii | Kn_1P_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C22.3_U01 Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową | Kn_1P_U05 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-4, S-2 |
Kn_1P_C22.3_U02 Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych | Kn_1P_U05 | — | — | C-1 | T-L-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C22.3_K01 Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-3 | M-3 | S-5 |
Kn_1P_C22.3_K02 Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego | Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-4 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C22.3_W01 student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C22.3_W02 Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C22.3_U01 Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową | 2,0 | |
3,0 | studentpotrafi w dostateczny sposób przeprowadzić profilaktykę żywieniową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C22.3_U02 Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych | 2,0 | |
3,0 | student radzi sobie z dużą pomocą prowadzącego przedmiot z wybranymi zadaniami dotyczącymi realizacji przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C22.3_K01 Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | 2,0 | |
3,0 | Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C22.3_K02 Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego | 2,0 | |
3,0 | Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia – zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
- Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2007