Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Położnictwo psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Położnictwo psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 11 1,20,60zaliczenie
wykładyW5 7 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
C-3Wykształcenie u studentów świadomości, że odpowiednie wiedza i zastosowanie metod położniczych mają duże znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.4
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.2
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.2
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).2
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.1
11
wykłady
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.2
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).3
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-5Zaliczenie zajęć1
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Zaliczenie wykładów1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-4Metody eksponujące: film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Kn_1P_W09, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
Kn_1P_U08, Kn_1P_U10, Kn_1P_U13C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_K01
Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
2,0
3,0Student wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy przebiegu ciąży i porodu u suk; posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozpoznawania i monitorowania tych procesów oraz zasad opieki położniczej nad matką i noworodkiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
2,0
3,0Student właściwie potrafi interpretować i oceniać niektóre objawy zbliżającego się porodu; w rozwiązywaniu teoretycznych przypadków zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu najczęściej wskazuje prawidłowe postępowanie i sposób udzielania pomocy przedlekarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_K01
Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
2,0
3,0Student rozumie i potrafi uzasadnić znaczenie odpowiedniego postępowania w okresie ciąży i okołoporodowym, zwłaszcza w sytuacjach zagrożeń dla zdrowia matki i płodu/noworodka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  2. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. England G., von Heimendahl A. (red), Położnictwo i neonatologia psa i kota, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014
  4. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J.D. (red), Pediatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy., Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007
  2. Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.4
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.2
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.2
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).2
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.1
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.2
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).3
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.2
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-5Zaliczenie zajęć1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Zaliczenie wykładów1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_W01Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
Treści programoweT-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-4Metody eksponujące: film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy przebiegu ciąży i porodu u suk; posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozpoznawania i monitorowania tych procesów oraz zasad opieki położniczej nad matką i noworodkiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_U01Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
Treści programoweT-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie potrafi interpretować i oceniać niektóre objawy zbliżającego się porodu; w rozwiązywaniu teoretycznych przypadków zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu najczęściej wskazuje prawidłowe postępowanie i sposób udzielania pomocy przedlekarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_K01Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie u studentów świadomości, że odpowiednie wiedza i zastosowanie metod położniczych mają duże znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej psów.
Treści programoweT-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-4Metody eksponujące: film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i potrafi uzasadnić znaczenie odpowiedniego postępowania w okresie ciąży i okołoporodowym, zwłaszcza w sytuacjach zagrożeń dla zdrowia matki i płodu/noworodka
3,5
4,0
4,5
5,0