Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Zioła w działaniu przeciwpasożytniczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zioła w działaniu przeciwpasożytniczym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ma podstawową wiedze z zakresu parazytologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z działaniem przeciwpasożytniczym ziół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Działanie przeciwpasożytnicze niektórych nasion ( dyni, czosnku, orzecha czarnegoy ekstrakówt z nasion grejpfruta, goździkowca korzennego, ekstrakut z nasion pomarańczy, kłącza dzikiego imbiru, nasiona anyżu prawdziwego, liście papai, owoce figowca, borówki wielkoowocowej, granatu, kory orzecha, kory Pau'Darco, kwiatu koniczyny łąkowej, liście oliwki europejskiej, korzeni goryczki, liści mięty pieprzowej, nasion kopru włoskiego). | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka mieszaneki ziół (wrotycz, tymianek, koziołek lekarski, rumianek, liść orzecha włoskiego) o właściwościach robakobójczych oraz łagodzących skutki obecności pasożytów w przewodzie pokarmowym psa | 1 |
T-A-3 | Ekstrakty z łupin orzecha czarnego, goździków, oraz piołunu stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych | 1 |
T-A-4 | Programy profilaktyczne uwzględniające zioła w eliminacji pasożytów | 1 |
T-A-5 | sposoby przygotowywania i podawania ziołowych preparatów przeciwpasożytniczych | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Suplementy ziołowe stosowane w profilaktyce przeciwpasożytniczej. Zwalczanie endopasożytów preparatami ziołowymi | 1 |
T-W-2 | Ekstrakty pochodzenia roślinnego wykorzystywane w profilaktyki kokcydiozy | 1 |
T-W-3 | Działanier przeciwpasożytnicze kminku zwyczajnego (Carum carvi) | 1 |
T-W-4 | Działanie przeciwasożytnicze czosnku ( Allium L.) | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury z przedmiotu | 5 |
A-A-3 | przygotowaniw do zalicznia ćwiczeń | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie wykładów | 2 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: obserwacja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C23.1_W01 Student ma wiedze na temat oddziaływania ziół w procesach farmakologicznych | Kn_1P_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kn_1P_C23.1_W02 student posiada wiedzę na temat botaniki farmaceutycznej | Kn_1P_W07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kn_1P_C23.1_W03 student posiada praktyczną wiedzę na temat preparatów ziołowych stosowanych do zwalczania pasożytów | Kn_1P_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C23.1_U01 Student umie zastosować odpowiednie preparaty i leki ziołowe do zwalczania pasożytów psów | Kn_1P_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C23.1_K01 Student rozumie potrzebę poszerania swojej wiedzy z zakresu stosowania ziół w zwalczaniu inwazji pasożytniczych | Kn_1P_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C23.1_W01 Student ma wiedze na temat oddziaływania ziół w procesach farmakologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C23.1_W02 student posiada wiedzę na temat botaniki farmaceutycznej | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C23.1_W03 student posiada praktyczną wiedzę na temat preparatów ziołowych stosowanych do zwalczania pasożytów | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C23.1_U01 Student umie zastosować odpowiednie preparaty i leki ziołowe do zwalczania pasożytów psów | 2,0 | |
3,0 | Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C23.1_K01 Student rozumie potrzebę poszerania swojej wiedzy z zakresu stosowania ziół w zwalczaniu inwazji pasożytniczych | 2,0 | |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Samachowiec Leonid, Kompendium ziołolecznictwa, Urban &Partner, Wrocław, 2002, II
- Jamroz Jerzy, Rośliny lecznicze, Farmapress, Warszawa, 2006, pierwssze
Literatura dodatkowa
- BylkaW.,Drost-Karbowska K.,Ellnain-Wojtaszek M., Gawron-Gzella A., Kowalewski mZ., Matławska I., Szaufer-Hajdrych M., Wojcińska M., Farmakogenozja - leki roślinne, AM, Poznań, 1996, II poprawione i uzupełnione
- Czerpak R., Jabłońska-Trypuch A., Rośliny surowcowe, MedPharm Polska, Wrocław, 2011, pierwsze