Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C01_U01 | Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U18 | Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących |
---|
Kn_1P_U04 | Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku |
Kn_1P_U07 | Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej |
Kn_1P_U01 | Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji; |
Kn_1P_U09 | Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem |
Kn_1P_U03 | Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych |
Cel przedmiotu | C-4 | Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy |
---|
C-2 | Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych |
C-3 | Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi |
C-1 | Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich |
C-5 | Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej |
C-6 | Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii |
Treści programowe | T-W-2 | Tworzenie typów użytkowych.
Typ użytkowy a rasa
Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania)
Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras.
Mieszaniec i kundel.
Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras |
---|
T-A-3 | Rasy lokalne i oczekujące na zatwierdzenie.
Rasy nie uznane przez FCI
(m.in. alano Espanol, chodsky pes, greystery i eurodogi, louisiana catahoula, moskiewski pies stóżujący, pitbull, pražský krysařík, silken windhound, yorkshire terrier biewer a la pom pon i in.)
Brytan polski i inne "rasy" psów - historia powstania, status prawny |
T-A-1 | Współczesne rasy psów
Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI)
Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI)
Podział ras wg American Kennel Club (AKC)
Podział ras wg United Kennel Club (UKC) |
T-A-2 | Polskie rasy psów, historia i dzień dzisiejszy.
Omówienie ras uznanych przez FCI (chart polski, gończy polski, ogar polski, polski owczarek nizinny, owczarek podhalański)
Praktyczna analiza wzorców polskich ras psów |
T-L-5 | Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie.
Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball |
T-L-4 | Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza. |
T-L-2 | Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe:
- psy wiejskie, pasterskie i zaganiające
- psy owczarskie
- dogowate
- pinczery
- szpice
- psy nordyckie
- psy schensi
- psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk |
T-L-3 | Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe:
- terriery,
- psy gończe,
- legawce i płochacze,
- retrievery,
- psy wodne,
- charty. |
T-L-1 | Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery?
Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa.
Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem.
Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy? |
Metody nauczania | M-3 | Dyskusja panelowa |
---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych |
M-2 | Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów |
M-4 | Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne |
Sposób oceny | S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras |
S-2 | Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |