Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Pies w środowisku wiejskim i miejskim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pies w środowisku wiejskim i miejskim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy. | 1 |
T-L-2 | Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu. | 1 |
T-L-3 | Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu. | 1 |
T-L-4 | Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi. | 1 |
T-L-5 | Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce. | 1 |
T-L-6 | Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem. | 1 |
T-W-2 | Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów. | 1 |
T-W-3 | Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja). | 1 |
T-W-4 | Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się. | 1 |
T-W-5 | Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie. | 1 |
T-W-6 | Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących). | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Studiowanie piśmiennictwa. | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 8 |
A-L-4 | Konsultacje naukowe. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa. | 12 |
A-W-3 | Konsultacje naukowe. | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | dyskusja |
M-3 | pokaz |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena formująca: praca na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja. |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.4_W20 Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów. | Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.4_U03 Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy. | Kn_1P_U04, Kn_1P_U03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.4_K06 Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście. | Kn_1P_K07, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-L-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.4_W20 Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów. | 2,0 | |
3,0 | Student pobieżnie omawia rolę psa w mieście i na wsi oraz zagrożenia jakie może nieść utrzymanie tych zwierząt. Wymienia i charakteryzuje prawa i obowiązki posiadaczy psów w mieście i na wsi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.4_U03 Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.4_K06 Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ochrona zwierząt. Przepisy. Piśmiennictwo, Studio STO, Warszawa, 1999
- Mozgawa M., Pies (i inne zwierzęta) a prawo karne., Zakamycze 2006, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/35867/009.pdf, 2006
- Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
- Owens Paul, Zaklinacz psów., Septem, 2008
- Oeser Erhard, Człowiek i pies, Bellona, 2009
Literatura dodatkowa
- Kruszewicz A., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Mulitico, Warszawa, 2007