Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Embriologia i zaburzenia rozwojowe psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Embriologia i zaburzenia rozwojowe psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 2 0,40,30zaliczenie
wykładyW6 4 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 4 0,60,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu morfologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju.1
T-A-2Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa.1
T-A-3Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego.2
4
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa.1
T-L-2Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju.1
2
wykłady
T-W-1Rozwój zarodkowy ssaka - etapy: przedimplantacyjny i poimplantacyjny. Błony płodowe i typy łożysk. Bariera łożyskowa. Organogeneza i zmiana kształtu ciała zarodka ssaka.1
T-W-2Terminologia zaburzeń rozwojowych ich geneza. Nazewnictwo oraz podział zaburzeń na wywołane czynnikami genetycznymi i środowiskowymi.1
T-W-3Charakterystyka najważniejszych zaburzeń w rozwoju psa.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęc12
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zajęc4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu4
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Praca własna studenta20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.4_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami
Kn_1P_W13C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.4_U01
Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów
Kn_1P_U13C-1T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.4_K01
Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi
Kn_1P_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.4_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona,nie wymienia podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze wady wystepujące u psów
4,0zna i opisuje większość anomalii rozwojowych występujących u psów
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych ,ichgenezę,przyczyny,podstawy etiologii oraz szczególowa charakterystykę najwazniejszych wad rozwojowych wystepujących u psów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.4_U01
Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0potrafi rozpoznawać podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna terminologię zaburzeń roswojowych
4,0potrwfi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisac konkretną anomalię rozwojową i zakfalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologi zaburzen rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wadwrodzonych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.4_K01
Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi
2,0Nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzen rozwojowych u psów w terenie oraz nie potrafi ocenić ich znaczenie i nie potrwfi wskazać różnic występujących między nimi
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz nie do końca zdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość,kreatywność i postępowanie zgodne z nabyta wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejetności przy bezposredniej styczności z przypadkami wad wrodzonych u psów

Literatura podstawowa

  1. Kruś S., Anatomia patologiczna, PZWL, Warszawa, 1980
  2. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Janicki A.M., PIES - DYSPLAZJA STAWÓW BIODROWYCH. PRAWO ZŁOTEJ PROPORCJI I TETRALOGIA PANEWKI WARTOŚCI DIAGNOSTYCZNE I PROGNOSTYCZNE, Galaktyka, Warszawa, 2012
  2. Adamiak Z., Ortopedia i traumatologia stawów kończyn i układu sercowo-mięśniowego psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju.1
T-A-2Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa.1
T-A-3Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego.2
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa.1
T-L-2Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju.1
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój zarodkowy ssaka - etapy: przedimplantacyjny i poimplantacyjny. Błony płodowe i typy łożysk. Bariera łożyskowa. Organogeneza i zmiana kształtu ciała zarodka ssaka.1
T-W-2Terminologia zaburzeń rozwojowych ich geneza. Nazewnictwo oraz podział zaburzeń na wywołane czynnikami genetycznymi i środowiskowymi.1
T-W-3Charakterystyka najważniejszych zaburzeń w rozwoju psa.2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęc12
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zajęc4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Praca własna studenta20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C34.4_W01Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka najważniejszych zaburzeń w rozwoju psa.
T-W-1Rozwój zarodkowy ssaka - etapy: przedimplantacyjny i poimplantacyjny. Błony płodowe i typy łożysk. Bariera łożyskowa. Organogeneza i zmiana kształtu ciała zarodka ssaka.
T-W-2Terminologia zaburzeń rozwojowych ich geneza. Nazewnictwo oraz podział zaburzeń na wywołane czynnikami genetycznymi i środowiskowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona,nie wymienia podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze wady wystepujące u psów
4,0zna i opisuje większość anomalii rozwojowych występujących u psów
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych ,ichgenezę,przyczyny,podstawy etiologii oraz szczególowa charakterystykę najwazniejszych wad rozwojowych wystepujących u psów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C34.4_U01Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa.
T-L-2Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju.
T-A-3Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego.
T-A-1Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju.
T-A-2Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0potrafi rozpoznawać podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna terminologię zaburzeń roswojowych
4,0potrwfi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisac konkretną anomalię rozwojową i zakfalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologi zaburzen rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wadwrodzonych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C34.4_K01Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa.
T-L-2Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju.
T-A-3Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego.
T-A-1Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju.
T-A-2Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzen rozwojowych u psów w terenie oraz nie potrafi ocenić ich znaczenie i nie potrwfi wskazać różnic występujących między nimi
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz nie do końca zdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość,kreatywność i postępowanie zgodne z nabyta wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejetności przy bezposredniej styczności z przypadkami wad wrodzonych u psów