Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka ultrasonograficzna psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka ultrasonograficzna psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu topografii narządów wewnętrznych i anatomii zwierząt. |
W-2 | Wiedza z zakresu fizyki i biofizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową stosowaną u psów. |
C-2 | Opanowanie przez studentów umiejętności opisywania narządów wewnętrznych psów na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych. |
C-3 | Nabycie zdolności do stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych niezbędnych w pracy zawodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie psa do badania USG i technika badania. | 2 |
T-L-2 | Badanie przeglądowe jamy brzusznej (wątroba, śledziona). | 2 |
T-L-3 | Badanie przewodu pokarmowego. | 1 |
T-L-4 | Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego. | 1 |
T-L-5 | Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego. | 1 |
T-L-6 | Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u u suk. | 1 |
T-L-7 | Obrazowanie ultrasonograficzne tarczycy. | 1 |
T-L-8 | Diagnostyka ultrasonograficzna układu moczowego psów. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce. | 2 |
T-W-2 | Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów. | 1 |
T-W-3 | Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu. | 2 |
T-W-4 | Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG. | 1 |
T-W-5 | Narządy jamy brzusznej psów. Obraz prawidłowy i patologiczny. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 20 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 11 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Opis i wyjaśnienie. |
M-3 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B32_W01 Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii u psów. | Kn_1P_W09, Kn_1P_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B32_U01 Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od celu badań i stanu fizjologicznego psów. | Kn_1P_U10, Kn_1P_U11 | — | — | C-2 | T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B32_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych u psów. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B32_W01 Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii u psów. | 2,0 | |
3,0 | Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG u psów jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B32_U01 Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od celu badań i stanu fizjologicznego psów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko w niektórych układach tkankowych organizmu nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego psów i celu badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B32_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych u psów. | 2,0 | |
3,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mannion P., Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt., Triangulum, Wrocław, 2008
Literatura dodatkowa
- Taverne M.A.M., Willemse A.H (red.), Diagnostic ultrasound and animal reproduction., Kluwer Academic Publishers, 1989