Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Genomika psowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Genomika psowatych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 5 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z budową genomu i jego ewolucją u psowatych
C-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego. Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych2
T-A-2Dziedziczne choroby rasow-specyficzne i ich wykrywanie2
T-A-3Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach1
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - rozwój dyscypliny, podział, podstawowe terminy.2
T-W-2Mapy sprzężeń i fizyczne psowatych. Projekty poznania genomów psowatych2
T-W-3Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach6
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki audytoriów14
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Konsultacje3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów11
A-W-3Przygotowanie do zaliczeni treści wykładów9
A-W-4Zaliczenie treści wykładów1
A-W-5Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wykonanej przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu
Kn_1P_W10, Kn_1P_W08C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.1_U01
Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych
Kn_1P_U02, Kn_1P_U01C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.1_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie
Kn_1P_K03, Kn_1P_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu
2,0
3,0Student posiada podstawowe wiadomości o budowie genomów, minimalna wiedzę na temat zmian w genomach zachodzących podczas ewolucj, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody badań genomu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.1_U01
Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych
2,0
3,0Student potrafi wskazać kilka przykładów praktycznych osiagnięć z zakresu genomiki psowatych z ich zwięzłym opisem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.1_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie
2,0
3,0Student ma świadomość ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy, nie do końca potrafi się z nią dzielić, rzadko kompleksowo łączy analizowane fakty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
  2. Ostrander E.A., Giger U., Lindblad-Toh K., The Dog and Its Genome, Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy. Nowe wydanie, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego. Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych2
T-A-2Dziedziczne choroby rasow-specyficzne i ich wykrywanie2
T-A-3Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - rozwój dyscypliny, podział, podstawowe terminy.2
T-W-2Mapy sprzężeń i fizyczne psowatych. Projekty poznania genomów psowatych2
T-W-3Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach6
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki audytoriów14
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów11
A-W-3Przygotowanie do zaliczeni treści wykładów9
A-W-4Zaliczenie treści wykładów1
A-W-5Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.1_W01Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową genomu i jego ewolucją u psowatych
C-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych
Treści programoweT-W-3Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej
T-W-2Mapy sprzężeń i fizyczne psowatych. Projekty poznania genomów psowatych
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego. Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe wiadomości o budowie genomów, minimalna wiedzę na temat zmian w genomach zachodzących podczas ewolucj, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody badań genomu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.1_U01Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Cel przedmiotuC-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych
Treści programoweT-A-3Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego. Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych
T-A-2Dziedziczne choroby rasow-specyficzne i ich wykrywanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wykonanej przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać kilka przykładów praktycznych osiagnięć z zakresu genomiki psowatych z ich zwięzłym opisem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.1_K01Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową genomu i jego ewolucją u psowatych
C-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych
Treści programoweT-W-3Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej
T-W-1Wprowadzenie - rozwój dyscypliny, podział, podstawowe terminy.
T-A-3Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego. Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wykonanej przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy, nie do końca potrafi się z nią dzielić, rzadko kompleksowo łączy analizowane fakty
3,5
4,0
4,5
5,0