Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Terapie z udziałem zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Terapie z udziałem zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.1
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii1
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.1
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.1
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.1
5
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.1
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.1
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.1
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.1
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia10
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_W01
student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_W17C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_U01
student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt, wymienia i opisuje pozostałe kryteria doboru zwierząt do terapii
Kn_1P_U08C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_K01
student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_W01
student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_U01
student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt, wymienia i opisuje pozostałe kryteria doboru zwierząt do terapii
2,0
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowymv cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_K01
student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N, pod red., Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008
  2. periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania psów, kotów, koni

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.1
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii1
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.1
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.1
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.1
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.1
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.1
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.1
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.1_W01student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.1_U01student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt, wymienia i opisuje pozostałe kryteria doboru zwierząt do terapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowymv cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C44.1_K01student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0