Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Hodowla zachowawcza zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Hodowla zachowawcza zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koza karpacka i jej miejsce w tracycji i kulturze Podkarpacia.1
T-A-2Karpie i pstrągi polskie – efekty wdrażania programu ochrony zasobów genetycznych.1
T-A-3Możliwości poprawienie rentowności gospodarstw poprzez utrzymanie rodzimych zwierząt futerkowych.2
T-A-4Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec na przykładzie stad utrzymywanych przez IZ w Balicach.2
T-A-5Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych.2
T-A-6Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w agroturystycznych gospodarstwach edukacyjnych i polskich ogrodach zoologicznych.1
T-A-7Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych.1
10
wykłady
T-W-1Krajowy program ochrony zasobów genetycznych zwierząt, programy rolnośrodowiskowe. Ocena efektywności działań podjętych w ramach programów ochrony zwierząt1
T-W-2Rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych poprzez popularyzację i wdrażanie programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych wybranych ras bydła.1
T-W-3Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec.1
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.1
T-W-5Hodowla przydomowa drobiu objętego hodowlą zachowawczą. Wykorzystanie nawozu drobiowego w celu nawożenia trawników, ogrodów i roślin doniczkowych.1
T-W-6Zastosowanie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. Wykorzystanie koni w rehabilitacji psycho-ruchowej.1
T-W-7Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych.1
T-W-8Europejskie rasy zachowawcze zwierząt gospodarskich.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.6
A-A-4Udział w konsultacjach naukowych.4
A-A-5Omówienie, podsumowanie i zaliczenie prezentacji multimedialnej.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.3
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Czytanie wskazanego piśmiennictwa.4
A-W-6Uczestnictwo w konsultacjach.3
A-W-7Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja mulitedialna.
M-3Film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.2_W06
Zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich.
Kn_1P_W06, Kn_1P_W07, Kn_1P_W17, Kn_1P_W08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.2_U18
Umiejętność posługiwania się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Rozwiązywanie ewentualnych problemów mogących wystąpić w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich.
Kn_1P_U18, Kn_1P_U04, Kn_1P_U03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.2_K01
Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze.
Kn_1P_K04, Kn_1P_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.2_W06
Zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z hodowlą zachowawczą zwierząt. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. Zna gatunki zwierząt objęte programem ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.2_U18
Umiejętność posługiwania się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Rozwiązywanie ewentualnych problemów mogących wystąpić w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich.
2,0
3,0Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna nieliczne wzorce budowy wybranych ras zwierząt.
3,5
4,0.
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.2_K01
Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń prowadzącego. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą .
3,5
4,0.
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
  2. Programy ochrony zasobów genetycznych zwierząt., http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl, 2015
  3. Programy ochrony zasobów genetycznych zwierząt., http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl, 2015
  4. Martyniuk E., Ochrona zasobó genetycznych zwierząt gospodarskich, MINROL, Warszawa, 2010
  5. Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
  6. Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, Warszawa, 2011
  7. Martyniuk E., Ochrona zasobó genetycznych zwierząt gospodarskich, MINROL, Warszawa, 2010
  8. Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
  9. Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
  10. Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
  11. Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, Warszawa, 2011
  12. Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
  13. IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
  14. Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
  15. Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
  16. Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
  17. Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
  18. Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
  19. IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
  20. Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
  2. Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
  3. Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne
  4. Iwona Tomczyk-Wrona, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich, Wiadomości Zootechniczne, Balice, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koza karpacka i jej miejsce w tracycji i kulturze Podkarpacia.1
T-A-2Karpie i pstrągi polskie – efekty wdrażania programu ochrony zasobów genetycznych.1
T-A-3Możliwości poprawienie rentowności gospodarstw poprzez utrzymanie rodzimych zwierząt futerkowych.2
T-A-4Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec na przykładzie stad utrzymywanych przez IZ w Balicach.2
T-A-5Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych.2
T-A-6Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w agroturystycznych gospodarstwach edukacyjnych i polskich ogrodach zoologicznych.1
T-A-7Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krajowy program ochrony zasobów genetycznych zwierząt, programy rolnośrodowiskowe. Ocena efektywności działań podjętych w ramach programów ochrony zwierząt1
T-W-2Rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych poprzez popularyzację i wdrażanie programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych wybranych ras bydła.1
T-W-3Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec.1
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.1
T-W-5Hodowla przydomowa drobiu objętego hodowlą zachowawczą. Wykorzystanie nawozu drobiowego w celu nawożenia trawników, ogrodów i roślin doniczkowych.1
T-W-6Zastosowanie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. Wykorzystanie koni w rehabilitacji psycho-ruchowej.1
T-W-7Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych.1
T-W-8Europejskie rasy zachowawcze zwierząt gospodarskich.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.6
A-A-4Udział w konsultacjach naukowych.4
A-A-5Omówienie, podsumowanie i zaliczenie prezentacji multimedialnej.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.3
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Czytanie wskazanego piśmiennictwa.4
A-W-6Uczestnictwo w konsultacjach.3
A-W-7Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C14.2_W06Zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli.
Treści programoweT-W-3Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec.
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.
T-W-7Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych.
T-W-6Zastosowanie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. Wykorzystanie koni w rehabilitacji psycho-ruchowej.
T-W-1Krajowy program ochrony zasobów genetycznych zwierząt, programy rolnośrodowiskowe. Ocena efektywności działań podjętych w ramach programów ochrony zwierząt
T-W-5Hodowla przydomowa drobiu objętego hodowlą zachowawczą. Wykorzystanie nawozu drobiowego w celu nawożenia trawników, ogrodów i roślin doniczkowych.
T-W-2Rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych poprzez popularyzację i wdrażanie programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych wybranych ras bydła.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja mulitedialna.
M-3Film dydaktyczny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z hodowlą zachowawczą zwierząt. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. Zna gatunki zwierząt objęte programem ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C14.2_U18Umiejętność posługiwania się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Rozwiązywanie ewentualnych problemów mogących wystąpić w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli.
Treści programoweT-W-3Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec.
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.
T-W-7Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych.
T-W-6Zastosowanie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. Wykorzystanie koni w rehabilitacji psycho-ruchowej.
T-W-1Krajowy program ochrony zasobów genetycznych zwierząt, programy rolnośrodowiskowe. Ocena efektywności działań podjętych w ramach programów ochrony zwierząt
T-W-5Hodowla przydomowa drobiu objętego hodowlą zachowawczą. Wykorzystanie nawozu drobiowego w celu nawożenia trawników, ogrodów i roślin doniczkowych.
T-W-2Rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych poprzez popularyzację i wdrażanie programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych wybranych ras bydła.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja mulitedialna.
M-3Film dydaktyczny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna nieliczne wzorce budowy wybranych ras zwierząt.
3,5
4,0.
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C14.2_K01Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli.
Treści programoweT-W-3Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec.
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.
T-W-7Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych.
T-W-6Zastosowanie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. Wykorzystanie koni w rehabilitacji psycho-ruchowej.
T-W-1Krajowy program ochrony zasobów genetycznych zwierząt, programy rolnośrodowiskowe. Ocena efektywności działań podjętych w ramach programów ochrony zwierząt
T-W-5Hodowla przydomowa drobiu objętego hodowlą zachowawczą. Wykorzystanie nawozu drobiowego w celu nawożenia trawników, ogrodów i roślin doniczkowych.
T-W-2Rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych poprzez popularyzację i wdrażanie programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych wybranych ras bydła.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja mulitedialna.
M-3Film dydaktyczny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń prowadzącego. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą .
3,5
4,0.
4,5
5,0