Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 8 0,60,60zaliczenie
wykładyW1 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza humanistyczno- społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i pozawerbalnej psów w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.3
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.3
T-L-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa. Testy predyspozycji psychicznych.2
8
wykłady
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicje i zakres badań. Czy zwierzęta mają umysły? Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania.2
T-W-2Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia6
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłąd informacyjny
M-2prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
Kn_1P_W17, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i pozawerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
Kn_1P_U08C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i pozawerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, Warszawa, 2007
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  3. Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001
  4. Coren S., Jak rozmawiać z psem, Galaktyka, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Monkiewicz J., Rogowska K., Wajdzik J., Kynologia. Wiedza o psie, Wyd. UWP, Wrocław, 2011
  2. Kaleta T, Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW, Warszawa, 2003
  3. Blendinger W., Wstęp do psychologii konia, ZSP Zakład Treningowy Koni, Zbrosławice, 1984
  4. Skorupski K., Psychologia treningu koni, PWRiL, Warszawa, 2006
  5. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i pozawerbalnej psów w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.3
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.3
T-L-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa. Testy predyspozycji psychicznych.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicje i zakres badań. Czy zwierzęta mają umysły? Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania.2
T-W-2Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.2
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia6
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B23_W01student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,
Treści programoweT-W-2Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicje i zakres badań. Czy zwierzęta mają umysły? Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B23_U01student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i pozawerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,
Treści programoweT-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i pozawerbalnej psów w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
T-L-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa. Testy predyspozycji psychicznych.
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B23_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji,
Treści programoweT-L-1Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i pozawerbalnej psów w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicje i zakres badań. Czy zwierzęta mają umysły? Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania.
T-W-2Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.
T-L-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa. Testy predyspozycji psychicznych.
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0