Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Anatomia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. |
C-2 | Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego). | 2 |
T-L-2 | Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka. | 1 |
T-L-3 | Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kości, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej. | 2 |
T-L-4 | Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów. | 1 |
T-L-5 | Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa. | 2 |
T-L-6 | Rozróżnianie typów morfologicznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa i porównanie ich ze szkieletem innych gatunków zwierząt domowych. | 3 |
T-L-7 | Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg. Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych. | 2 |
T-L-8 | Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna. | 2 |
T-L-9 | Budowa aparatu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego. Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii. | 1 |
T-W-2 | Narządy zmysłów: wzroku i słuchu. Gruczoły dokrewne. | 2 |
T-W-3 | Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe. | 1 |
T-W-4 | Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk i bariery łożyskowe. | 2 |
T-W-5 | Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu. | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-L-2 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 19 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęc | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studentów w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 35 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B12_W01 Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa. | Kn_1P_W09, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08, Kn_1P_W23 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B12_U01 Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów. | Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kn_1P_B12_U02 Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych. | Kn_1P_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B12_K01 Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt. | Kn_1P_K03, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B12_W01 Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa. | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa. |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B12_U01 Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozpoznać poszczególne kości i określić do jakiego gatunku zwierząt należą. Zna miejsca przyczepów oraz funkcje poszczególnych mięśni, budowę i mechanikę poszczególnych stawów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B12_U02 Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenie i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B12_K01 Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt. | 2,0 | Student nie ma świadomości wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt. |
3,0 | Ma świadomość wagi i znaczenia znajomości zagadnień z zakresu anatomii oraz rozumie potrzebę dalszego studiowania zagadnień związanych z anatomią. Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Zarys anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
- Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Sanley H. Done, Peter C. Goody, Susan A. Evans, Neil C. Stickland, Atlas anatomii psa i kota, Elsevier, Wrocław, 2010