Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Nutrigenomika i farmakogenomika psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutrigenomika i farmakogenomika psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu biochemii i genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.1
T-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.2
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.3
6
wykłady
T-W-1Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu oraz farmaceutykach.2
T-W-2Farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu psów oraz innych zwierząt towarzyszących (zwierzę młode, ciąża i laktacja, starość, otyłość).3
T-W-3Perspektywy badań nutri- i farmakogenomicznych psów oraz innych zwierząt towarzyszących.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w audytoriach6
A-A-2przygotowanie prezentacji9
15
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach6
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_27_W01
student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu
Kn_2A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_27_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
Kn_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_27_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Kn_2A_K03C-1T-A-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_27_W01
student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu
2,0
3,0student opisuje niektóre zależności między składnikami diety i leków a genotypem oraz podstawowe aspekty farmakogenomiki w wybranych stanach fizjologicznych organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_27_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
2,0
3,0student prezentuje wybrane aspekty praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_27_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wykazuje potrzebę zgłębiania wiedzy fachowej i zaprezentowania jej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bal J. (red)., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 2013
  2. Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.1
T-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.2
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu oraz farmaceutykach.2
T-W-2Farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu psów oraz innych zwierząt towarzyszących (zwierzę młode, ciąża i laktacja, starość, otyłość).3
T-W-3Perspektywy badań nutri- i farmakogenomicznych psów oraz innych zwierząt towarzyszących.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w audytoriach6
A-A-2przygotowanie prezentacji9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach6
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_27_W01student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym
Treści programoweT-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.
T-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
T-W-1Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu oraz farmaceutykach.
T-W-2Farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu psów oraz innych zwierząt towarzyszących (zwierzę młode, ciąża i laktacja, starość, otyłość).
T-W-3Perspektywy badań nutri- i farmakogenomicznych psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opisuje niektóre zależności między składnikami diety i leków a genotypem oraz podstawowe aspekty farmakogenomiki w wybranych stanach fizjologicznych organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_27_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym
Treści programoweT-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.
T-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student prezentuje wybrane aspekty praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_27_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym
Treści programoweT-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wykazuje potrzebę zgłębiania wiedzy fachowej i zaprezentowania jej
3,5
4,0
4,5
5,0