Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Nutriproteomika i podstawy metabolomiki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutriproteomika i podstawy metabolomiki
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z biologii komórki.
W-3Podstawowa wiedza z biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością badania zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a zmianami w funkcjonowaniu białek, szlaków metabolicznych oraz sygnałowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Wpływ bioaktywnych składników diety na szlaki sygnałowe.2
T-A-2Przykłady badań wskazujące na możliwość wykorzystania nutriproteomiki i metabolomiki w badaniach żywieniowych u psów oraz innych zwierząt.2
4
wykłady
T-W-1Techniki „omiczne” w badaniu biologii systemów. Właściwości proteomu i metabolomu. Pojęcie nutriproteomiki. Badanie zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicz-nych i sygnałowych. Możliwości wykorzystania nutripro-teomiki w żywieniu psów i innych zwierząt.2
T-W-2Wprowadzenie do narzędzi wykorzytywanych w proteomice. Peptydy i białka pochodzące z produktów żywnościowych wywołujących alergie. Wykorzystanie badań z zakresu nutriproteomiki do formułowania indywidualnych zaleceń dietetycznych. Aplikacja narzędzi proteomicznych do izolacji i oczyszczania nutraceutyków.2
T-W-3Definicja metabolomu żywności i żywienia. Strategie badania metabolomu. Interaktywność składników żywieniowych a metabolom.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.4
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej.6
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia temetyki wykładów.4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_28_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować pojęcie nutriproteomiki oraz metabolomiki oraz zna mozliwości wykorzystania narzędzi proteomicznych w żywieniu psów i innych zwierząt.
Kn_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_28_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Ponadto umie określić zależności wystepujące pomiędzy dietą a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicznych i sygnałowych.
Kn_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_28_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość możliwości wykorzystania nutriproteomiki w żywieniu psów i innych zwierząt.
Kn_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_28_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować pojęcie nutriproteomiki oraz metabolomiki oraz zna mozliwości wykorzystania narzędzi proteomicznych w żywieniu psów i innych zwierząt.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_28_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Ponadto umie określić zależności wystepujące pomiędzy dietą a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicznych i sygnałowych.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_28_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość możliwości wykorzystania nutriproteomiki w żywieniu psów i innych zwierząt.
2,0
3,0Student słabo rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej. W ograniczony sposób uczestniczy w dyskusji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silberring, Proteomika i metabolomika, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011
  2. Doonan Shawn, Białka i peptydy., Wydawnictwo Szkolne PWN, 2008
  3. Alejandro Cifuentes Ed., Foodomics. Advanced Mass Spectrometry in Modern Food Science and Nutrition., Wiley Sciences, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Wpływ bioaktywnych składników diety na szlaki sygnałowe.2
T-A-2Przykłady badań wskazujące na możliwość wykorzystania nutriproteomiki i metabolomiki w badaniach żywieniowych u psów oraz innych zwierząt.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Techniki „omiczne” w badaniu biologii systemów. Właściwości proteomu i metabolomu. Pojęcie nutriproteomiki. Badanie zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicz-nych i sygnałowych. Możliwości wykorzystania nutripro-teomiki w żywieniu psów i innych zwierząt.2
T-W-2Wprowadzenie do narzędzi wykorzytywanych w proteomice. Peptydy i białka pochodzące z produktów żywnościowych wywołujących alergie. Wykorzystanie badań z zakresu nutriproteomiki do formułowania indywidualnych zaleceń dietetycznych. Aplikacja narzędzi proteomicznych do izolacji i oczyszczania nutraceutyków.2
T-W-3Definicja metabolomu żywności i żywienia. Strategie badania metabolomu. Interaktywność składników żywieniowych a metabolom.2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.4
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej.6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia temetyki wykładów.4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_28_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować pojęcie nutriproteomiki oraz metabolomiki oraz zna mozliwości wykorzystania narzędzi proteomicznych w żywieniu psów i innych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością badania zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a zmianami w funkcjonowaniu białek, szlaków metabolicznych oraz sygnałowych.
Treści programoweT-W-1Techniki „omiczne” w badaniu biologii systemów. Właściwości proteomu i metabolomu. Pojęcie nutriproteomiki. Badanie zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicz-nych i sygnałowych. Możliwości wykorzystania nutripro-teomiki w żywieniu psów i innych zwierząt.
T-W-2Wprowadzenie do narzędzi wykorzytywanych w proteomice. Peptydy i białka pochodzące z produktów żywnościowych wywołujących alergie. Wykorzystanie badań z zakresu nutriproteomiki do formułowania indywidualnych zaleceń dietetycznych. Aplikacja narzędzi proteomicznych do izolacji i oczyszczania nutraceutyków.
T-W-3Definicja metabolomu żywności i żywienia. Strategie badania metabolomu. Interaktywność składników żywieniowych a metabolom.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_28_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Ponadto umie określić zależności wystepujące pomiędzy dietą a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicznych i sygnałowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością badania zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a zmianami w funkcjonowaniu białek, szlaków metabolicznych oraz sygnałowych.
Treści programoweT-A-1Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Wpływ bioaktywnych składników diety na szlaki sygnałowe.
T-A-2Przykłady badań wskazujące na możliwość wykorzystania nutriproteomiki i metabolomiki w badaniach żywieniowych u psów oraz innych zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_28_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość możliwości wykorzystania nutriproteomiki w żywieniu psów i innych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością badania zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a zmianami w funkcjonowaniu białek, szlaków metabolicznych oraz sygnałowych.
Treści programoweT-W-1Techniki „omiczne” w badaniu biologii systemów. Właściwości proteomu i metabolomu. Pojęcie nutriproteomiki. Badanie zależności pomiędzy dietą i jej bioaktywnymi składnikami a funkcjonowaniem białek, szlaków metabolicz-nych i sygnałowych. Możliwości wykorzystania nutripro-teomiki w żywieniu psów i innych zwierząt.
T-W-2Wprowadzenie do narzędzi wykorzytywanych w proteomice. Peptydy i białka pochodzące z produktów żywnościowych wywołujących alergie. Wykorzystanie badań z zakresu nutriproteomiki do formułowania indywidualnych zaleceń dietetycznych. Aplikacja narzędzi proteomicznych do izolacji i oczyszczania nutraceutyków.
T-W-3Definicja metabolomu żywności i żywienia. Strategie badania metabolomu. Interaktywność składników żywieniowych a metabolom.
T-A-1Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych składników diety. Wpływ bioaktywnych składników diety na szlaki sygnałowe.
T-A-2Przykłady badań wskazujące na możliwość wykorzystania nutriproteomiki i metabolomiki w badaniach żywieniowych u psów oraz innych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo rozwija aktywność w pogłębianiu swojej wiedzy w oparciu o rózne źródła informacji naukowej. W ograniczony sposób uczestniczy w dyskusji.
3,5
4,0
4,5
5,0