Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Surowce roślinne w profilaktyce i terapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce roślinne w profilaktyce i terapii
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 12 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z anatomii, botaniki, chemii nieorganicznej i organicznej, fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu farmakognozji i fitoterapii; postaciami leku ziołowego oraz ich stosowaniem w wybranych schorzeniach psów
C-2poznanie właściwości biologicznych i leczniczych substancji czynnych; poznanie właściwości leczniczych wybranych surowców roślinnych oraz ich działania niepożądanego; zasad ich stosowania w profilaktyce i leczeniu chorób psów
C-3nabycie umiejętności rozpoznawania wybranych surowców roślinnych, przygotowania mieszanki ziołowej o określonym działaniu a także niefarmakopealnych leków galenowych
C-4pogłębienie wiedzy o budowie morfologicznej i funkcji poszczególnych elementów rosliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.1
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu3
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.2
T-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.3
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.3
12
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).1
T-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).2
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).2
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego2
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.2
T-W-6Pacjent geriatryczny.2
T-W-7Naturalna pielęgnacja.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2sprawdzian pisemny1
A-L-3przygotowanie się do zajęć2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie się do zajęć2
A-W-3sprawdzian pisemny1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
S-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_38_W01
student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa
Kn_2A_W05C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_38_U01
student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej
Kn_2A_U03C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_38_K01
student jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się
Kn_2A_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_38_W01
student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wymienia rodzaje surowców roslinnych, przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania, w niewielkim stopniu omawia właściwości biologiczne substancji czynnych oraz zna zastosowanie surowców w profilaktyce i terapii chorób psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_38_U01
student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym surowce roślinne; przygotowuje z nich mieszanki, stosuje metody dobrane do surowca
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_38_K01
student jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się
2,0
3,0student w niewielkim stopniu jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psów; słabo rozumie konieczność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sobolewski J., Recepty ziołowe stosowane w profilaktyce chorób psów i kotów, 2016
  2. Sobolewski J., Zioła w profilaktyce chorób psów i kotów, 2016
  3. Kossak S., O ziołach i zwierzętach, Marginesy, Warszawa, 2017
  4. Kohlmunzer S., Farmakognozja. Podręczik dla studentów farmacji, PZWL, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.1
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu3
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.2
T-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.3
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).1
T-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).2
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).2
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego2
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.2
T-W-6Pacjent geriatryczny.2
T-W-7Naturalna pielęgnacja.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2sprawdzian pisemny1
A-L-3przygotowanie się do zajęć2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie się do zajęć2
A-W-3sprawdzian pisemny1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_38_W01student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu farmakognozji i fitoterapii; postaciami leku ziołowego oraz ich stosowaniem w wybranych schorzeniach psów
C-2poznanie właściwości biologicznych i leczniczych substancji czynnych; poznanie właściwości leczniczych wybranych surowców roślinnych oraz ich działania niepożądanego; zasad ich stosowania w profilaktyce i leczeniu chorób psów
C-4pogłębienie wiedzy o budowie morfologicznej i funkcji poszczególnych elementów rosliny
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).
T-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.
T-W-6Pacjent geriatryczny.
T-W-7Naturalna pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wymienia rodzaje surowców roslinnych, przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania, w niewielkim stopniu omawia właściwości biologiczne substancji czynnych oraz zna zastosowanie surowców w profilaktyce i terapii chorób psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_38_U01student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-3nabycie umiejętności rozpoznawania wybranych surowców roślinnych, przygotowania mieszanki ziołowej o określonym działaniu a także niefarmakopealnych leków galenowych
Treści programoweT-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.
T-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym surowce roślinne; przygotowuje z nich mieszanki, stosuje metody dobrane do surowca
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_38_K01student jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu farmakognozji i fitoterapii; postaciami leku ziołowego oraz ich stosowaniem w wybranych schorzeniach psów
C-2poznanie właściwości biologicznych i leczniczych substancji czynnych; poznanie właściwości leczniczych wybranych surowców roślinnych oraz ich działania niepożądanego; zasad ich stosowania w profilaktyce i leczeniu chorób psów
C-3nabycie umiejętności rozpoznawania wybranych surowców roślinnych, przygotowania mieszanki ziołowej o określonym działaniu a także niefarmakopealnych leków galenowych
C-4pogłębienie wiedzy o budowie morfologicznej i funkcji poszczególnych elementów rosliny
Treści programoweT-L-1Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu.
T-L-2Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu
T-L-3Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych.
T-L-4Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp.
T-L-5Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów.
T-W-1Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe).
T-W-2Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.).
T-W-3Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych).
T-W-4Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego
T-W-5Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.
T-W-6Pacjent geriatryczny.
T-W-7Naturalna pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psów; słabo rozumie konieczność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0