Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i ergonomia pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i ergonomia pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, fizyki oraz zasad bezpieczeństw i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
C-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Profilaktyka zagrożeń1
T-W-2Pierwsza pomoc przedmedyczna2
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej1
T-W-4Prawna ochrona pracy1
T-W-5Wpływ czasu pracy przy komputerze na stan zdrowia1
T-W-6Wypadki przy pracy i w trakcie nauczania, choroby zawodowe2
T-W-7Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych1
T-W-8Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Obserwacja postaw i aktywności studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_03_W01
Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Kn_2A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_03_K01
Jest świadomy niebezpieczeństw występujących w laboartoriach biologicznych oraz w pracy ze zwierzętami
Kn_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_03_W01
Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_03_K01
Jest świadomy niebezpieczeństw występujących w laboartoriach biologicznych oraz w pracy ze zwierzętami
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Augustyńska D., Pośniak M. (red.), Czynniki szkodliwe w środowisku pracy – wartości dopuszczalne, Warszawa, 2001
  2. Górska E., Ergonomia – projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Hansen A, Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSZIP, Warszawa, 1997
  2. Jaworski J, Laboratorium podstaw ergonomii. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Profilaktyka zagrożeń1
T-W-2Pierwsza pomoc przedmedyczna2
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej1
T-W-4Prawna ochrona pracy1
T-W-5Wpływ czasu pracy przy komputerze na stan zdrowia1
T-W-6Wypadki przy pracy i w trakcie nauczania, choroby zawodowe2
T-W-7Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych1
T-W-8Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_03_W01Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
C-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
Treści programoweT-W-1Profilaktyka zagrożeń
T-W-2Pierwsza pomoc przedmedyczna
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej
T-W-4Prawna ochrona pracy
T-W-5Wpływ czasu pracy przy komputerze na stan zdrowia
T-W-6Wypadki przy pracy i w trakcie nauczania, choroby zawodowe
T-W-7Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych
T-W-8Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_03_K01Jest świadomy niebezpieczeństw występujących w laboartoriach biologicznych oraz w pracy ze zwierzętami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
C-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
Treści programoweT-W-1Profilaktyka zagrożeń
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej
T-W-5Wpływ czasu pracy przy komputerze na stan zdrowia
T-W-6Wypadki przy pracy i w trakcie nauczania, choroby zawodowe
T-W-7Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych
T-W-8Czynniki psychofizyczne wpływające na środowisko pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja postaw i aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.