Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Genetyka zaburzeń metabolicznych psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka zaburzeń metabolicznych psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 14 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej; budowy układu pokarmowego psa; znajomość zasad pracy w laobratorium analiz genetycznych oraz obsługi podstawowego sprzętu laboratoryjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego1
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego1
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi1
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów1
6
wykłady
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów1
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy). Hiperlipidemia2
T-W-3Dziedziczna otyłość. Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)2
T-W-4Gangliozydozy2
T-W-5Nietolerancje glutenu2
T-W-6Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit2
T-W-7Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka2
T-W-8Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do zaliczenia16
A-A-3zaliczenie pisemne4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do egzaminu8
A-W-3egzamin pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_14_W01
student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
Kn_2A_W02, Kn_2A_W07C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_14_U01
student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
Kn_2A_U03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_14_K01
student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach
Kn_2A_K02, Kn_2A_K03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_14_W01
student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
2,0
3,0student ma elementarną wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma dostateczna wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_14_U01
student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym analizuje rodowód psa pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student dostatecznie potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_14_K01
student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym organizuje swoje stanowisko pracy; wykazuje niewielką kreatywność w planowaniu i realizacji zadań grupowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod red. prof. dr. hab. Antoniego Schollenbergera, Wybrane wrodzone wady rozwojowe i choroby dziedziczne u psów i kotów, Galaktyka, 2017
  2. pod red. Romana Lechowskiego, Choroby przewodu pokarmowego psów i kotów, Galaktyka, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego1
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego1
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi1
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów1
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy). Hiperlipidemia2
T-W-3Dziedziczna otyłość. Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)2
T-W-4Gangliozydozy2
T-W-5Nietolerancje glutenu2
T-W-6Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit2
T-W-7Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka2
T-W-8Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki1
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do zaliczenia16
A-A-3zaliczenie pisemne4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do egzaminu8
A-W-3egzamin pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_14_W01student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Kn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń
Treści programoweT-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy). Hiperlipidemia
T-W-3Dziedziczna otyłość. Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)
T-W-4Gangliozydozy
T-W-5Nietolerancje glutenu
T-W-6Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit
T-W-7Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka
T-W-8Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma elementarną wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma dostateczna wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_14_U01student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń
Treści programoweT-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym analizuje rodowód psa pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student dostatecznie potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_14_K01student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń
Treści programoweT-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy). Hiperlipidemia
T-W-3Dziedziczna otyłość. Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)
T-W-4Gangliozydozy
T-W-5Nietolerancje glutenu
T-W-6Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit
T-W-7Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka
T-W-8Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym organizuje swoje stanowisko pracy; wykazuje niewielką kreatywność w planowaniu i realizacji zadań grupowych
3,5
4,0
4,5
5,0