Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt egzotycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Amatorski chów zwierząt egzotycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chów i hodowla zwierząt
W-2Ochrona bioróżnorodności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dokumentacja CITES. Wypełnianie dokumentów i zaświadczeń obowiązujących w zakresie legalnego obrotu i posiadania zwierząt egzotycznych4
T-L-2Rodzaje i typy terrariów dla zwierząt egzotycznych. Obliczanie powierzchni terrarium i zapoznanie z programem do projektowania wiwariów4
T-L-3Rodzaje podłoży i oświetlenia do różnych typów terariów.2
T-L-4Projekt i aranżacja terrarium dla wybranych gatunków zwierząt egzotycznych z uwzlędnieniem ich zachowań i biologii5
T-L-5Podsumowanie wykładów i ćwiczeń1
16
wykłady
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.2
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.2
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.3
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki2
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.2
T-W-6Możliwości prezentacji i ekspozycji amatorskich zwierzat egzotycznych2
T-W-7Prezentacja zwierząt na wystawach i pokazach1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Czytanie wskazanej literatury7
A-L-3Samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat6
A-L-4Konsultacje7
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Zaliczenie wykładów1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
Kn_1P_W22C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_U01
Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania
Kn_1P_U18C-2, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-3M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C08.2_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Kn_1P_K01C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_W01
Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_U01
Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C08.2_K01
Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego

Literatura podstawowa

  1. Dost U., Zwierzęta w terrarium, Delta, Warszawa, 2000
  2. Rogner W., Moje pierwsze terrarium, Multico, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. http://www.terrarium.com.pl/, terrarium com, terrarium com, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dokumentacja CITES. Wypełnianie dokumentów i zaświadczeń obowiązujących w zakresie legalnego obrotu i posiadania zwierząt egzotycznych4
T-L-2Rodzaje i typy terrariów dla zwierząt egzotycznych. Obliczanie powierzchni terrarium i zapoznanie z programem do projektowania wiwariów4
T-L-3Rodzaje podłoży i oświetlenia do różnych typów terariów.2
T-L-4Projekt i aranżacja terrarium dla wybranych gatunków zwierząt egzotycznych z uwzlędnieniem ich zachowań i biologii5
T-L-5Podsumowanie wykładów i ćwiczeń1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.2
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.2
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.3
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki2
T-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.2
T-W-6Możliwości prezentacji i ekspozycji amatorskich zwierzat egzotycznych2
T-W-7Prezentacja zwierząt na wystawach i pokazach1
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Czytanie wskazanej literatury7
A-L-3Samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat6
A-L-4Konsultacje7
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Zaliczenie wykładów1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C08.2_W01Student charakteryzuje i tłumaczy znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.
T-W-6Możliwości prezentacji i ekspozycji amatorskich zwierzat egzotycznych
T-L-2Rodzaje i typy terrariów dla zwierząt egzotycznych. Obliczanie powierzchni terrarium i zapoznanie z programem do projektowania wiwariów
T-L-4Projekt i aranżacja terrarium dla wybranych gatunków zwierząt egzotycznych z uwzlędnieniem ich zachowań i biologii
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C08.2_U01Student pod kierunkiem prowadzącego dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego uwzględniając ich potrzeby i wymagania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.
T-W-4Żywienie zwierząt egzotycznych. Produkcja karmówki
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.
T-L-1Dokumentacja CITES. Wypełnianie dokumentów i zaświadczeń obowiązujących w zakresie legalnego obrotu i posiadania zwierząt egzotycznych
T-L-3Rodzaje podłoży i oświetlenia do różnych typów terariów.
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C08.2_K01Student orientuje się i jest świadomy możliwości utrzymywania zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-5Rozród zwierząt egzotycznych.
T-W-2Bogactwo gatunków w biosferze.
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.
T-W-3Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji i projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego