Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie szczeniąt i psów młodych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie szczeniąt i psów młodych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Cierniak <maja.cierniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 16 0,60,60zaliczenie
wykładyW6 8 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowość

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu2
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów2
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego3
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym3
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów3
T-T-6Nauka podstawowych komend3
16
wykłady
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt2
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów2
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu2
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach16
A-T-2przygotowanie do zaliczenia2
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
M-3Metody praktyczne - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C26_W01
Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zasady pracy ze szczenięciem i psem młodym
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C26_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08C-1T-W-3, T-W-4, T-T-3, T-T-6, T-T-4, T-T-5, T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C26_K01
Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
Kn_1P_K04, Kn_1P_K07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-T-3, T-T-6, T-T-4, T-T-5, T-T-1, T-T-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C26_W01
Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zasady pracy ze szczenięciem i psem młodym
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C26_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C26_K01
Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
2,0
3,0Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mrzewińska Zofia, Jak rozmawiać z psem : tajniki szkolenia, Egros, 2003
  2. Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
  3. Owens Paul, Zaklinacz psów. Podaj łapę, waruj, siad, czyli szkolenie czworonoga, Septem, 2008
  4. Pisula Wojciech, Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003
  5. Bailey J., How dogs Learn, Howell Book House, 1999
  6. Dunbar Ian, After you get a puppy, Dog Star Daily, 2007
  7. Dunbar Ian, Before you get a puppy, Dog Star Daily, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Waldoch Barbara, Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
  2. Oeser Erhard, Człowiek i pies, bellona, 2009

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu2
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów2
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego3
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym3
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów3
T-T-6Nauka podstawowych komend3
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt2
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów2
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu2
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym2
8

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach16
A-T-2przygotowanie do zaliczenia2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C26_W01Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zasady pracy ze szczenięciem i psem młodym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
Metody nauczaniaM-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
M-3Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C26_U01Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego
T-T-6Nauka podstawowych komend
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
Metody nauczaniaM-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
M-3Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C26_K01Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego
T-T-6Nauka podstawowych komend
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
Metody nauczaniaM-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0