Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Odchów szczeniąt w aspekcie prawidłowego i zaburzonego rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Odchów szczeniąt w aspekcie prawidłowego i zaburzonego rozwoju
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 0,60,30zaliczenie
laboratoriaL6 4 0,40,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z biologii ssaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń2
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych2
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.2
6
laboratoria
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt2
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych2
4
wykłady
T-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej2
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt2
T-W-3Prawidłowy rozwój potomstwa.2
T-W-4Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej2
T-W-5Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do kolokwium12
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia8
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.2_W01
Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W23C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.2_U01
Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i przwidłowo na nie reagować
Kn_1P_U04, Kn_1P_U03, Kn_1P_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.2_K01
Student ma świadomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
Kn_1P_K03, Kn_1P_K04, Kn_1P_K07, Kn_1P_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.2_W01
Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
2,0
3,0Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.2_U01
Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i przwidłowo na nie reagować
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i prawidłowo na nie reagować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.2_K01
Student ma świadomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
2,0
3,0Student ma świdomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Dubiel, Rozród psów, Wydaw. UP we Wrcławiu, Wrocław, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń2
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych2
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt2
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej2
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt2
T-W-3Prawidłowy rozwój potomstwa.2
T-W-4Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej2
T-W-5Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do kolokwium12
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia8
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C34.2_W01Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt
Treści programoweT-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt
T-W-3Prawidłowy rozwój potomstwa.
T-W-4Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej
T-W-5Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C34.2_U01Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i przwidłowo na nie reagować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt
Treści programoweT-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt
T-W-3Prawidłowy rozwój potomstwa.
T-W-4Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej
T-W-5Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i prawidłowo na nie reagować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C34.2_K01Student ma świadomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt
Treści programoweT-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt
T-W-3Prawidłowy rozwój potomstwa.
T-W-4Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej
T-W-5Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świdomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
3,5
4,0
4,5
5,0