Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Etos akademicki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etos akademicki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna orientacja co do misji i roli społecznej Uniwerstyteu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie rozumienia misji społecznej pełnionej przez uczelnię akademicką oraz rozumienia roli społecznej naukowca i nauczyciela akademickiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, kształcenie, kształtowanie, etos – etos akademicki itp.). Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. Społeczna rola uniwersytetu - porządek monocentryczny i policentryczny. | 3 |
T-W-2 | Tradycje środowiska akademickiego. Autorytet, autorytet naukowy. Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. Miejsce studentów w życiu Uniwersytetu. Odpowiedzialność osobista i społeczna nauczyciela akade-mickiego i studenta. | 3 |
T-W-3 | Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne. Nauka a ideolo-gia – służba prawdzie, służba władzy. Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych na proces kształcenia. | 3 |
T-W-4 | Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów. Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. Role społeczne nauczyciela akademickiego i studenta, a system wartości. Rola emocji. Dążenie do obiektywizmu. Prakseologia, a działalność naukowa. | 3 |
T-W-5 | Nauka, a edukacja i wychowanie. Kwalifikacje zawodowe i postawa nauczycieli akademickich. Kształcenie i kształto-wanie. Wiedza, umiejętności, kompetencje. Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. Myślenie według warto-ści czy relatywizm moralny. Egalitarność czy elitarność kształcenia. Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. Społeczeństwo oparte na wiedzy – proces „uczenia się przez całe życie”. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowywanie się do zajęć. | 5 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zaliczenia. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_16.1_W01 Student potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej badacza i nauczyciela akademickiego oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych. | Kn_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_16.1_U01 Student posiada umiejętność wyjaśniania misji społecznej uniwerstytetu i diagnozowania naruszenia zasad etycznego postepowania naukowca i nauczyciela kademickiego. | Kn_2A_U01, Kn_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_16.1_K01 Student posiada kompetencje w zakresie trafnego formułowania zadań społecznych i misji nauczyciela akademickiego i badacza, a także potrafi analizować sytuacje naruszenia etosu akademickiego. | Kn_2A_K02, Kn_2A_K03, Kn_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_16.1_W01 Student potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej badacza i nauczyciela akademickiego oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych. | 2,0 | |
3,0 | Ma ogólne rozeznanie co do społecznej roli pracownika naukowego i nauczyciela akademickiego, potrafi definiować podstawowe problemy z zakresu etyki zawodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_16.1_U01 Student posiada umiejętność wyjaśniania misji społecznej uniwerstytetu i diagnozowania naruszenia zasad etycznego postepowania naukowca i nauczyciela kademickiego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić misję uczelni akademickiej. Ma ogólne rozeznanie co do norm wpływających na etos akademicki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_16.1_K01 Student posiada kompetencje w zakresie trafnego formułowania zadań społecznych i misji nauczyciela akademickiego i badacza, a także potrafi analizować sytuacje naruszenia etosu akademickiego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sformułować podstawowe role społeczne badacza i nauczyciela akademickiego, a także rozumie znaczenie etosu akademickiego dla jakości pracy naukowej i dydaktycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Znaniecki F., Społeczne role uczonych., PWN, Warszawa, 1984, ISBN 83-0104851-4
- Heller M., Jak być uczonym., Znak, Kraków, 2009, ISBN 978-83-240-1187-2
- Wojtysiak J., Filozofia i życie, Znak, Kraków, 2007, ISBN 978-83-240-0862-9
Literatura dodatkowa
- Szczepański J., Sprawy ludzkie., zytelnik, Warszawa, 2011, ISBN 83-07-00755-0
- Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, Warszawa, 1996, ISBN 83-06-00975-4