Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Ekoturystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekoturystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę na temat znaczenia środowiska przyrodniczego oraz zrównoważonego wykorzystywania jego zasobów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami zasadami ekoturystyki, z najcenniejszymi regionami ekoturystycznymi w Polsce i na świecie.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
C-3Celem przedmiotu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz potencjalnych organizatorów ekoturystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Świadomość ekologiczna podstawą rozwoju ekoturystyki.2
T-A-2Ekologiczny produkt turystyczny (atrakcje ekoturystyczne, infrastruktura ekoturystyczna i usługi). Ekoetykietowanie w turystyce.2
T-A-3Elementy zagospodarowania turystycznego m.in. szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wioski tematyczne.2
T-A-4Możliwości i sposoby organizacji ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo i wrażliwych na degradację.2
T-A-5Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej.4
T-A-6Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw.3
15
wykłady
T-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.2
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce.2
T-W-3Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.2
T-W-4Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.2
T-W-5Formy ekoturystyki: ekoturystyka aktywna, wyprawy faunistyczne i florystyczne, wyprawy kulturowe i etnograficzne.2
T-W-6Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.2
T-W-7Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć.5
A-A-3Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.5
A-A-4Zebranie i opracowanie materiału do opracowania projektu.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z oceny ze sprawdzianu i wykonanych zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.2_W01
Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski.
Kn_2A_W03C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.2_U01
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł.
Kn_2A_U05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-A-5M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju.
Kn_2A_K02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-5M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.2_W01
Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.2_U01
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł.
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju.
2,0
3,0Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Staniewska-Zątek W., Turystyka a przyroda i jej ochrona, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, Poznań, 2007
  2. Gotowt-Jeziorska A., Śledzińska J., Turystyka zrównoważona i ekoturystyka., PTTK, Warszawa, 2008
  3. Zaręba D., Ekoturystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013, wyd. 3

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk A., Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Świadomość ekologiczna podstawą rozwoju ekoturystyki.2
T-A-2Ekologiczny produkt turystyczny (atrakcje ekoturystyczne, infrastruktura ekoturystyczna i usługi). Ekoetykietowanie w turystyce.2
T-A-3Elementy zagospodarowania turystycznego m.in. szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wioski tematyczne.2
T-A-4Możliwości i sposoby organizacji ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo i wrażliwych na degradację.2
T-A-5Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej.4
T-A-6Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.2
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce.2
T-W-3Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.2
T-W-4Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.2
T-W-5Formy ekoturystyki: ekoturystyka aktywna, wyprawy faunistyczne i florystyczne, wyprawy kulturowe i etnograficzne.2
T-W-6Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.2
T-W-7Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć.5
A-A-3Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.5
A-A-4Zebranie i opracowanie materiału do opracowania projektu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_17.2_W01Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami zasadami ekoturystyki, z najcenniejszymi regionami ekoturystycznymi w Polsce i na świecie.
C-3Celem przedmiotu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz potencjalnych organizatorów ekoturystycznych.
Treści programoweT-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce.
T-W-3Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.
T-W-4Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.
T-W-5Formy ekoturystyki: ekoturystyka aktywna, wyprawy faunistyczne i florystyczne, wyprawy kulturowe i etnograficzne.
T-W-6Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.
T-W-7Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego
T-A-1Świadomość ekologiczna podstawą rozwoju ekoturystyki.
T-A-3Elementy zagospodarowania turystycznego m.in. szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wioski tematyczne.
T-A-2Ekologiczny produkt turystyczny (atrakcje ekoturystyczne, infrastruktura ekoturystyczna i usługi). Ekoetykietowanie w turystyce.
T-A-4Możliwości i sposoby organizacji ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo i wrażliwych na degradację.
T-A-5Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3zajęcia praktyczne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z oceny ze sprawdzianu i wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_17.2_U01Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
Treści programoweT-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce.
T-W-4Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.
T-W-6Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.
T-A-5Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej.
Metody nauczaniaM-3zajęcia praktyczne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z oceny ze sprawdzianu i wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_17.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
Treści programoweT-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce.
T-W-3Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.
T-W-6Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.
T-W-7Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego
T-A-5Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej.
Metody nauczaniaM-3zajęcia praktyczne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy.
3,5
4,0
4,5
5,0