Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Prenatalne zaburzenia rozwojowe psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prenatalne zaburzenia rozwojowe psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozwoju embrionalnego oraz diagnostyki ultrasonograficznej u psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki wpływające na zaburzenia w rozwoju embrionalnym psów.2
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).4
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.5
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.5
16
wykłady
T-W-1Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego u psów. Zróżnicowania rasowe.3
T-W-2Powikłania ciąży u psów. Częstość występowania i objawy kliniczne.2
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).3
T-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.2
T-W-5Znaczenie łożyska w prawidłowym przebiegu ciąży u psów. Diagnostyka prenatalna u psów.4
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w wiczeniach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, opis i wyjaśnienie.
M-2Metoda przypadków i sytuacyjna.
M-3Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.1_W01
Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów.
Kn_2A_W08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.1_U01
Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów.
Kn_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku.
Kn_2A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.1_W01
Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów.
2,0
3,0Student wymienia tylko niektóre zaburzenia rozwojowe psów w okresie prenatalnym psów i w sposób podstawowy opisuje ich przebieg i znaczenie dla przebiegu ciąży.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.1_U01
Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów.
2,0
3,0Student w sposób podstawowy i niepełny potrafi dokonać oceny w przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku.
2,0
3,0Student tylko w podstawowym stopniu jest świadomy praktycznego znaczenia znajomości przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów dla hodowli tego gatunku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red)., Podstawy embriologii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Mannion P. (red.), Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt, Triangulum, Wrocław, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki wpływające na zaburzenia w rozwoju embrionalnym psów.2
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).4
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.5
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.5
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego u psów. Zróżnicowania rasowe.3
T-W-2Powikłania ciąży u psów. Częstość występowania i objawy kliniczne.2
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).3
T-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.2
T-W-5Znaczenie łożyska w prawidłowym przebiegu ciąży u psów. Diagnostyka prenatalna u psów.4
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w wiczeniach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.1_W01Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.
Treści programoweT-W-1Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego u psów. Zróżnicowania rasowe.
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).
T-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia tylko niektóre zaburzenia rozwojowe psów w okresie prenatalnym psów i w sposób podstawowy opisuje ich przebieg i znaczenie dla przebiegu ciąży.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.1_U01Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.
Treści programoweT-A-1Czynniki wpływające na zaburzenia w rozwoju embrionalnym psów.
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i sytuacyjna.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób podstawowy i niepełny potrafi dokonać oceny w przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.
Treści programoweT-W-2Powikłania ciąży u psów. Częstość występowania i objawy kliniczne.
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).
T-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.
T-W-5Znaczenie łożyska w prawidłowym przebiegu ciąży u psów. Diagnostyka prenatalna u psów.
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis i wyjaśnienie.
M-2Metoda przypadków i sytuacyjna.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko w podstawowym stopniu jest świadomy praktycznego znaczenia znajomości przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów dla hodowli tego gatunku.
3,5
4,0
4,5
5,0