Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Zachowania socjalne i rozrodcze wolno żyjących psowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zachowania socjalne i rozrodcze wolno żyjących psowatych
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zoologii, fizjologii i rozwoju ssaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.4
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.2
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.6
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.4
16
wykłady
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).3
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.5
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.4
T-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie się do zajęć5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się do zajęć i poprwaności pracy na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.4_W01
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
Kn_2A_W08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.4_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych.
Kn_2A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.4_K01
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
Kn_2A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.4_W01
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wymienia i charakteryzuje podstwowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.4_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych.
2,0
3,0Student do zaprezentowania zagadnień wskazanych przez prowadzącego wykorzystuje różne źródła informacji; pozyskane informacje analizuje oraz w dostatecznym stopniu opracowuje i prezentuje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.4_K01
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uzasadnia znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewicz J., Gulda D., Behawioryzm psowatych., Wyd. Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2014
  2. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.4
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.2
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.6
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).3
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.5
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.4
T-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie się do zajęć5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.4_W01Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych
Treści programoweT-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.
T-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się do zajęć i poprwaności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wymienia i charakteryzuje podstwowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.4_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U02Wykorzystuje specjalistyczne narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z pracą kynologa
Cel przedmiotuC-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych
Treści programoweT-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.
T-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).
Metody nauczaniaM-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się do zajęć i poprwaności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student do zaprezentowania zagadnień wskazanych przez prowadzącego wykorzystuje różne źródła informacji; pozyskane informacje analizuje oraz w dostatecznym stopniu opracowuje i prezentuje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.4_K01Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych
Treści programoweT-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.
T-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uzasadnia znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0