Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Niedobory mineralne i witaminowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niedobory mineralne i witaminowe
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii zwierząt i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z przyczynami i konsekwencjami niedoboru witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej
C-2zapoznanie studenta z metodami diagnostyki niedoborów mineralnych i witaminowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.1
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników3
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.4
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.2
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.2
16
wykłady
T-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań2
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.2
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.2
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.2
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K2
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych14
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia treści wykładowych16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena ciągła

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_41_W01
Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
Kn_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_41_U01
Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki.
Kn_2A_U03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_41_K01
Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
Kn_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_41_W01
Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_41_U01
Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki.
2,0
3,0Student w miarę samodzielnie wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym. Wymaga pomocy w zinterpretowaniu uzyskanych wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_41_K01
Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Meyer D.J., Harvey J.W., Diagnostyka laboratoryjna w weterynarii, Edra Urban & Partner, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.1
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników3
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.4
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.2
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań2
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.2
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.2
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.2
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K2
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia treści wykładowych16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_41_W01Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z przyczynami i konsekwencjami niedoboru witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_41_U01Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta z metodami diagnostyki niedoborów mineralnych i witaminowych
Treści programoweT-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w miarę samodzielnie wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym. Wymaga pomocy w zinterpretowaniu uzyskanych wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_41_K01Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z przyczynami i konsekwencjami niedoboru witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej
C-2zapoznanie studenta z metodami diagnostyki niedoborów mineralnych i witaminowych
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0