Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Zanieczyszczenia chemiczne karm dla psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zanieczyszczenia chemiczne karm dla psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii, biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ważniejszymi substancjami chemicznymi celowo dodawanymi w procecie produkcyjnym lub stanowiących zanieczyszczenie karmy, ich źródłami oraz ich charakterystyką toksykologiczną |
C-2 | zapoznanie studentów z metodami oceny wielkości pobrania określonych substancji chemicznych celowo dodawanych w procecie produkcyjnym lub stanowiących zanieczyszczenia karmy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena pobrania z dietą wybranych pierwiastków toksycznych. | 2 |
T-L-2 | Ocena pobrania z dietą wybranych biocydów i in. zanieczyszczeń organicznych | 2 |
T-L-3 | Ocena pobrania z dietą chemicznych substancji konserwujących | 2 |
T-L-4 | Analiza wpływu procesów technologicznych na obecność i zawartość wybranych zanieczyszczeń chemicznych. | 2 |
T-L-5 | Ocena wpływ wybranych substancji chemicznych na zdrowie zwierząt (działanie rakotwórcze, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.). | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje chemiczne stanowiące zanieczyszczenie karm dla psów. Źródła zanieczyszczenia. | 2 |
T-W-2 | Pozostałości biocydów i pierwiastków toksycznych w karmach i surowcach – regulacje prawne. | 2 |
T-W-3 | Substancje pochodzenia przemysłowego w karmie i surowcach do produkcji karm – regulacje prawne. Rodzaje substancji chemicznych migrujących z opakowań do karmy i ich potencjalny wpływ na zdrowie zwierząt. | 2 |
T-W-4 | Obecność cezu 137 (137Cs) w surowcach do produkcji karm. | 1 |
T-W-5 | Dostępność biologiczna wybranych zanieczyszczeń chemicznych. | 1 |
T-W-6 | Rodzaje substancji dodawanych celowo w procesie produkcyjnym karm i ich charakterystyka toksykologiczna. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie się do zajęć i zaliczenia treści omawainych na wykładach | 5 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajęć i zaliczenia treści omawainych na wykładach | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenia pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_25_W01 Student omawia wybrane substancje chemiczne (dodawane celowo i stanowiące jej zanieczyszczenie), ich źródła oraz potencjalną szkodliwość dla zdrowia zwierząt. | Kn_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_25_U01 Student posiada umiejętność oceny pobrania określonych substancji chemicznych celowo dodawanych w procecie produkcyjnym lub stanowiących zanieczyszczenia karmy oraz interpretacji uzyskanych wyników. | Kn_2A_U03, Kn_2A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_25_K01 Student rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych | Kn_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_25_W01 Student omawia wybrane substancje chemiczne (dodawane celowo i stanowiące jej zanieczyszczenie), ich źródła oraz potencjalną szkodliwość dla zdrowia zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student omawia ważniejsze substancje chemiczne obecne w surowcach i karmach dla psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_25_U01 Student posiada umiejętność oceny pobrania określonych substancji chemicznych celowo dodawanych w procecie produkcyjnym lub stanowiących zanieczyszczenia karmy oraz interpretacji uzyskanych wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje umiejętność analizy danych i interpretacji wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_25_K01 Student rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Student w słabym stopniu rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Warszawa, PZWL, 2006
- Barski D, Spodniewska A., Toksykologia weterynaryjna - wybrane zagadnienia, UWM, Olsztyn, 2014