Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej i biologii molekularnej.
W-2Wiedza z zakresu hodowli zwierząt użytkowych i amatorskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt.
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy2
T-A-2Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty.2
T-A-3Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu.1
T-A-4Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym.1
T-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.1
7
wykłady
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.2
T-W-2Metody wprowadzania egzogennego DNA do komórek zwierzęcych.2
T-W-3Zwierzęta transgeniczne o podwyższonym tempie wzrostu, wyższym potencjale produkcyjnym i wyższej zdrowotności.1
T-W-4Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - uzyskiwanie ludzkiej, rekombinowanej hemoglobiny w organizmach świń.1
T-W-5Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - pęcherz moczowy i gruczoł mlekowy1
T-W-6Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literury przedmiotu.8
A-A-3Przygotwanie do zaliczenia przedmiotu.7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.4_W01
Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
ZO_2A_W01C-2, C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.4_U01
Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico
ZO_2A_U03C-2T-A-3, T-A-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.4_K01
Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt.
ZO_2A_K02C-2, C-1T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.4_W01
Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.4_U01
Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.4_K01
Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt.
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych, ich konsekwencje i zagrożnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzchowski Lech, Świtoński Marek (red.), GENOMIKA BYDŁA I ŚWINI, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009
  2. Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Daniel Lipiński, Modyfikacja genetyczna zwierząt na potrzeby ksenotransplantacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009, Zeszyt nr 401

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy2
T-A-2Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty.2
T-A-3Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu.1
T-A-4Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym.1
T-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.2
T-W-2Metody wprowadzania egzogennego DNA do komórek zwierzęcych.2
T-W-3Zwierzęta transgeniczne o podwyższonym tempie wzrostu, wyższym potencjale produkcyjnym i wyższej zdrowotności.1
T-W-4Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - uzyskiwanie ludzkiej, rekombinowanej hemoglobiny w organizmach świń.1
T-W-5Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - pęcherz moczowy i gruczoł mlekowy1
T-W-6Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literury przedmiotu.8
A-A-3Przygotwanie do zaliczenia przedmiotu.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.4_W01Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.
C-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt.
Treści programoweT-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy
T-A-2Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty.
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.
T-W-2Metody wprowadzania egzogennego DNA do komórek zwierzęcych.
T-W-6Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.4_U01Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.
Treści programoweT-A-3Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu.
T-A-4Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.4_K01Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich.
C-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt.
Treści programoweT-A-5Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne.
T-A-1Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy
T-W-1Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów.
T-W-6Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity?
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych, ich konsekwencje i zagrożnia
3,5
4,0
4,5
5,0