Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody badań populacji4
T-L-2Gatunki inwazyjne2
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga2
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi4
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa3
15
wykłady
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa4
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji2
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”2
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne4
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów6
A-L-3studiowanie piśmiennictwa6
A-L-4konsultacje2
A-L-5sprawdzian pisemny1
30
wykłady
A-W-1czestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie piśmiennictwa13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4konsultacje3
A-W-5sprawdzian pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4duskusja dydaktyczna
M-5karta pracy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W01
Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
ZOinz_2A_W08, ZOinz_2A_W01, ZOinz_2A_W04, ZOinz_2A_W07C-1T-W-3, T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-4, M-2, M-1, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U01
Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U03, ZOinz_2A_U06, ZOinz_2A_U07C-1T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-4, M-2, M-3, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
ZOinz_2A_K01, ZOinz_2A_K08, ZOinz_2A_K09C-1T-W-3, T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-4, M-2, M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W01
Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U01
Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  4. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
  3. Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody badań populacji4
T-L-2Gatunki inwazyjne2
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga2
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi4
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa4
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji2
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”2
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne4
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów6
A-L-3studiowanie piśmiennictwa6
A-L-4konsultacje2
A-L-5sprawdzian pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1czestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie piśmiennictwa13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4konsultacje3
A-W-5sprawdzian pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_W01Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZOinz_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZOinz_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZOinz_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne
T-W-9Ekologia miasta.
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa
T-W-7Lądowe biomy Ziemi
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-L-2Gatunki inwazyjne
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
Metody nauczaniaM-4duskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-3pokaz
M-5karta pracy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_U01Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZOinz_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
ZOinz_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga
T-L-1Metody badań populacji
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
Metody nauczaniaM-4duskusja dydaktyczna
M-2film
M-3pokaz
M-5karta pracy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_K01Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZOinz_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne
T-W-9Ekologia miasta.
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa
T-W-7Lądowe biomy Ziemi
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-L-2Gatunki inwazyjne
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga
T-L-1Metody badań populacji
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
Metody nauczaniaM-4duskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-3pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0