Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Rozród zwierząt wolno żyjących:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozród zwierząt wolno żyjących | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu rozrodu zwierząt i zoologii |
W-2 | Wiedza z zakresu rozrofu zwierząt i zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z różnorodnością rozrodu zwierząt żyjących na wolności oraz mechanizmami pozwalającymi na przeżycie gatunków w różnych środowiskach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Feromony w rozrodzie zwierząt dzikich. Charakterystyka feromonów. Miejsca wydzielania feromonów.Znaczenie feromonów w rozrodzie zwierząt dzikich. Znakowanie terytorium samca. Przekazywanie informacji o fazie cyklu rujowego. | 2 |
T-L-2 | Zjawisko diapauzy- występowanie i znaczenie. Co to jest diapauza? U jakich zwierząt występuje. Długość diapauzy u poszczególnych gatunków zwierząt. Biologiczne znaczenie diapauzy | 1 |
T-L-3 | Rozród gadów na przykładzie krokodyli. Charakterystyka środowiska krokodyli. Związek środowiska z rozrodem. Zachowanie godowe krokodyli. Znaczenie temperatury otoczenia w rozrodzie krokodyli. Opieka nad jajami i potomstwem. | 1 |
T-L-4 | Rozród ssaków żyjących w środowisku wodnym (na przykładzie hipopotama i wieloryba). Charakterystyka środowiska hipopotama i wieloryba. Zachowanie godowe. Krycie, ciąża poród i opieka nad noworodkami. | 1 |
T-L-5 | Rozród słoni. Charakterystyka środowiska słonia. Tryb życia. Struktura społeczna stada. Okres godowy. Zachowanie płciowe samców i samic w okresie godowym. Ciąża, poród, opieka nad noworodkami. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zachowanie płciowe zwierząt dzikich-konkurencja samców o samice. Rodzaje konkurencji u różnych gatunków zwierząt. Walka z kontaktem fizycznym. Konkurencja za pomocą cech zewnętrznych. Konkurencja za pomocą „umiejętności”- śpiew, zdobywanie pożywienia, budowa gniazd etc. | 2 |
T-W-2 | Zachowanie płciowe zwierząt dzikich- wybór samców przez samice. Sposoby wybierania samców samice. Sposoby wybierania samic przez samców. Selekcja na podstawie różnych czynników- masa ciała samców, wygląd zewnętrzny, symetria budowy, | 2 |
T-W-3 | Popęd płciowy u zwierząt dzikich. Częstotliwość kopulacji, Liczba samic krytych w okresie rujowym. | 2 |
T-W-4 | Akt płciowy- sposoby zbliżenia seksualnego i jego znaczenie w rozrodzie dzikich zwierząt. Sposoby zapobiegania następnego krycia innym samcem ze strony samicy i samca | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | przygotowanie prezentacji | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia końcowego | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja filmowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.4_W01 Student orientuje się w różnorodności rozrodu zwierząt żyjących na wolności oraz mechanizmach pozwalającymi na przeżycie gatunków w różnych środowiskach. | ZO_2A_W08, ZO_2A_W10, ZO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.4_U01 Po ukończeniu przedmiotu student powinien znać zagadnienia reprodukcji zwierząt żyjących na wolności, możliwości ingerencji w ich rozród, a także zasady postępowania sprzejające ochronie tych zwierząt.. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U14, ZO_2A_U15 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.4_K01 Student potrafi rozpoznać związki miedzy reprodukcją zwieżąt żyjących na wolności a ekosystemami i aktywnie działać na rzecz zachowania odpowiedniego środowiska dla zwierząt dzikich | ZO_2A_K01, ZO_2A_K08, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.4_W01 Student orientuje się w różnorodności rozrodu zwierząt żyjących na wolności oraz mechanizmach pozwalającymi na przeżycie gatunków w różnych środowiskach. | 2,0 | Student nie potrafi uzasadnić róznorodności rozrodu zwierząt dzikich |
3,0 | Student zna mechanizmy pozwalajace na reprodukcję i przeżycie gatunku w różnych środowiskach | |
3,5 | Student zna mechanizmy pozwalajace na reprodukcję i przeżycie gatunku w różnych środowiskach Potrafi je objaśnić na przykładzie wybranych gatunków | |
4,0 | Student zna mechanizmy pozwalajace na reprodukcję i przeżycie gatunku w różnych środowiskach Potrafi je objaśnić na przykładzie wybranych gatunków. Zna czynniki wpływające na rozród zwierząt dzikich (światło, temperatura, zagęszczenie populacji, podaż pokarmu). | |
4,5 | Student zna mechanizmy pozwalajace na reprodukcję i przeżycie gatunku w różnych środowiskach Potrafi je objaśnić na przykładzie wybranych gatunków. Zna czynniki wpływające na rozród zwierząt dzikich (światło, temperatura, zagęszczenie populacji, podaż pokarmu). Potrafi scharakteryzyować okresy godowe u wybranych gatunków. Potrafi opisać zachowanie płciowe samców i samic w okresach godowych, przebieg krycia samic. | |
5,0 | Student zna mechanizmy pozwalajace na reprodukcję i przeżycie gatunku w różnych środowiskach Potrafi je objaśnić na przykładzie wybranych gatunków. Zna czynniki wpływające na rozród zwierząt dzikich (światło, temperatura, zagęszczenie populacji, podaż pokarmu). Potrafi scharakteryzyować okresy godowe u wybranych gatunków. Potrafi opisać zachowanie płciowe samców i samic w okresach godowych, przebieg krycia samic. Zna przebieg ciąży i porodu u wybranych gatunków, wie, jak odbywa sie odchów noworodków. Potrafi scharakteryzować możliwości wykorzystania metod biotechnicznych do ingerencji w rozród dzikich zwierząt i opisać wykorzystanie dynamiki rozrodu zwierząt dzikich do monitorowania środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.4_U01 Po ukończeniu przedmiotu student powinien znać zagadnienia reprodukcji zwierząt żyjących na wolności, możliwości ingerencji w ich rozród, a także zasady postępowania sprzejające ochronie tych zwierząt.. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać związki miedzy reprodukcją zwierząt żyjących na wolności a ekosystemami i aktywnie działać na rzecz zachowania odpowiedniego środowiska dla zwierząt dzikich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Anonim, Atlas Świata Zwierząt, Polskie Media Amer. Com. S.A., Poznań, 2004
- Brehm A., Życie Zwierząt. Ssaki, PWN, Warszawa, 1963
- Droscher V.B. . ., Zachowanie zwierząt. Skuteczne strategie przetrwania, Grupa Wydzw. Bertelsmann Media, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Kowalski K., Ssaki. Zarys teriologii, PWN, Kraków, 1971
- Serafińsk iW,, Wielgus –Serafińska E., Ssaki. Zwierzęta świata, PWN, Warszawa, 1988