Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)4
T-W-2Czynniki zewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną i mineralną roślin (pobieranie i transport wody oraz jonów w roślinie)3
T-W-3Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-4Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.2
T-W-5Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-6Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-3Przygotowanie eseju na wybrany temat6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_W01
Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
ZO_1A_W01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_U01
Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
ZO_1A_U09C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-B5_K01
Potrafi umiejętnie korzystać z literatury celem wyjaśnienia problemu z zakresu fizjologii roślin
ZO_1A_K06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_W01
Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_U01
Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz umie ocenić ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-B5_K01
Potrafi umiejętnie korzystać z literatury celem wyjaśnienia problemu z zakresu fizjologii roślin
2,0
3,0zalicza formę pisemną eseju, zgodnie z podanymi wytycznymi (kryteria: wartość merytoryczna, cytowana literatura min. 6 pozycji literatury, piśmiennictwo itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewak S., Kopcewicz J., Fizjologia roślin. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Szwykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Matrska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)4
T-W-2Czynniki zewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną i mineralną roślin (pobieranie i transport wody oraz jonów w roślinie)3
T-W-3Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-4Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.2
T-W-5Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-6Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-3Przygotowanie eseju na wybrany temat6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B5_W01Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)
T-W-6Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-3Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B5_U01Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-4Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.
T-W-5Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin
T-W-2Czynniki zewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną i mineralną roślin (pobieranie i transport wody oraz jonów w roślinie)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz umie ocenić ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-B5_K01Potrafi umiejętnie korzystać z literatury celem wyjaśnienia problemu z zakresu fizjologii roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-4Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.
T-W-5Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin
T-W-2Czynniki zewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną i mineralną roślin (pobieranie i transport wody oraz jonów w roślinie)
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)
T-W-6Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-3Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zalicza formę pisemną eseju, zgodnie z podanymi wytycznymi (kryteria: wartość merytoryczna, cytowana literatura min. 6 pozycji literatury, piśmiennictwo itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0