Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne w hodowli zwierząt
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 0,80,51zaliczenie
laboratoriaL1 20 1,20,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości z zakresu genetyki ogólnej oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z markerami genetycznymi, omówienie aktualnie stosowanych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych oraz wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poszukiwanie regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA, mikromacierze SNP).2
T-L-2Weryfikacja wiarygodności pochodzenia - wykorzystanie mikro - i minisatelitanych markerów klasy II.2
T-L-3Markery klasy I w analizie i prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt.2
T-L-4Markery klasy I w prognozowaniu stopnia umięśnienia zwierząt w oparciu o analizę czynników MYOD1, MYF5, MYOG, hipertofia, hiperplazja i markery polimorficzne genu GDF8, kodującego miostatynę.3
T-L-5Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wieprzowego i wołowego.3
T-L-6Markery klasy I wprognozowaniu wysokiej plenności u owiec i świń.2
T-L-7Markery rozwoju i potencjału użytkowego w prognozowaniu mleczności i wydajności mlecznej zwierząt.2
T-L-8Starzenie się organizmu ssaków -fizjologia, czy patologia? Hipotezy i markery procesu starzenia.2
T-L-9Zwierzeta transgeniczne - poprawa cech użytkowych woparciu o markery egzogenne.2
20
wykłady
T-W-1Definicja i podział markerów genetycznych oraz ich znaczenie w hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Organizacja genomów zwierząt w kontekście funkcji i wykorzystania markerów klasy I i II.1
T-W-2Markerowe mapy genomowe jako kluczowe narzędzie wykorzystywane w poszukiwaniu regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA). Mikromacierze SNP - możliwość kompleksowego testowania markerów związanych z użytkowością zwierząt – stan obecny i prognozy.1
T-W-3Weryfikacja wiarygodności pochodzenia – wykorzystanie mikro- i minisatelitarnych markerów klasy II w ustalaniu ojcostwa.1
T-W-4Markery klasy I w analizie i prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt. Regulacja i funkcje pierwszorzędowych ośrodków w podwzgórzu w odpowiedzi na sygnały tkanki tłuszczowej i przewodu pokarmowego - leptyna, grelina, peptyd YY3-36 i ich receptory. Regulacja i funkcje drugorzędowych ośrodków oreksy- i anoreksygenicznych podwzgórza w odpowiedzi na sygnały obwodowe – NPY, POMC, AGRP, CART i ich receptory.1
T-W-5Markery klasy I w prognozowaniu stopnia umięśnienia zwierząt – molekularne podstawy procesu miogenezy w oparciu o analizę czynników MYOD1, MYF5, MYOG, hipertofia, hiperplazja i markery polimorficzne genu GDF8, kodującego miostatynę.1
T-W-6Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wołowego – CAPN1, CAPN3,CATB, CATD. Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wieprzowego – RN, PRKAG-3, PKM2, GLUT4, CAST, MYOG, H-FABP.1
T-W-7Mammogeneza i laktopoeza - markery rozwoju i potencjału użytkowego w prognozowaniu mleczności i wydajności mlecznej krów, owiec i kóz1
T-W-8Płodność – ilościowy aspekt pracy hodowlanej – markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt – AR, ERα i ERβ, LH, FSH. Markery klasy I w prognozowaniu wysokiej plenności owiec i świń.1
T-W-9Starzenie się organizmu ssaków – fizjologia czy patologia? Hipotezy i merkery procesu starzenia.1
T-W-10Zwierzęta transgeniczne – egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-L-2Studiowanie treści ćwiczeń7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
36
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
A-W-5Studiowanie treści wykładów5
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Opis.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O10.3_W01
Definiuje typy markerów genetycznych. Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominujące. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
ZO_2A_W01, ZO_2A_W03C-1T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O10.3_U01
Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. Wymienia i opisuje choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Tłumaczy mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. Wymienia markery zasocjowane z rozwojem gruczołu mlekowego wykorzystywane w prognozowaniu mleczności zwierząt. Potrafi scharakteryzować markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt oraz procesu starzenia się organizmu. Wylicza egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U06, ZO_2A_U10C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O10.3_K01
1
ZO_2A_K01, ZO_2A_K02C-1T-W-1, T-L-9, T-L-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O10.3_W01
Definiuje typy markerów genetycznych. Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominujące. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O10.3_U01
Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. Wymienia i opisuje choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Tłumaczy mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. Wymienia markery zasocjowane z rozwojem gruczołu mlekowego wykorzystywane w prognozowaniu mleczności zwierząt. Potrafi scharakteryzować markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt oraz procesu starzenia się organizmu. Wylicza egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O10.3_K01
1
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w typowaniu i analizie markerów gentycznych wybranego gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown T.A., Genomy z CD-ROM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., UP Poznań, Poznań, 2011
  3. Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., UP Poznań, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zwierzchowski L., Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poszukiwanie regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA, mikromacierze SNP).2
T-L-2Weryfikacja wiarygodności pochodzenia - wykorzystanie mikro - i minisatelitanych markerów klasy II.2
T-L-3Markery klasy I w analizie i prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt.2
T-L-4Markery klasy I w prognozowaniu stopnia umięśnienia zwierząt w oparciu o analizę czynników MYOD1, MYF5, MYOG, hipertofia, hiperplazja i markery polimorficzne genu GDF8, kodującego miostatynę.3
T-L-5Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wieprzowego i wołowego.3
T-L-6Markery klasy I wprognozowaniu wysokiej plenności u owiec i świń.2
T-L-7Markery rozwoju i potencjału użytkowego w prognozowaniu mleczności i wydajności mlecznej zwierząt.2
T-L-8Starzenie się organizmu ssaków -fizjologia, czy patologia? Hipotezy i markery procesu starzenia.2
T-L-9Zwierzeta transgeniczne - poprawa cech użytkowych woparciu o markery egzogenne.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i podział markerów genetycznych oraz ich znaczenie w hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Organizacja genomów zwierząt w kontekście funkcji i wykorzystania markerów klasy I i II.1
T-W-2Markerowe mapy genomowe jako kluczowe narzędzie wykorzystywane w poszukiwaniu regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA). Mikromacierze SNP - możliwość kompleksowego testowania markerów związanych z użytkowością zwierząt – stan obecny i prognozy.1
T-W-3Weryfikacja wiarygodności pochodzenia – wykorzystanie mikro- i minisatelitarnych markerów klasy II w ustalaniu ojcostwa.1
T-W-4Markery klasy I w analizie i prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt. Regulacja i funkcje pierwszorzędowych ośrodków w podwzgórzu w odpowiedzi na sygnały tkanki tłuszczowej i przewodu pokarmowego - leptyna, grelina, peptyd YY3-36 i ich receptory. Regulacja i funkcje drugorzędowych ośrodków oreksy- i anoreksygenicznych podwzgórza w odpowiedzi na sygnały obwodowe – NPY, POMC, AGRP, CART i ich receptory.1
T-W-5Markery klasy I w prognozowaniu stopnia umięśnienia zwierząt – molekularne podstawy procesu miogenezy w oparciu o analizę czynników MYOD1, MYF5, MYOG, hipertofia, hiperplazja i markery polimorficzne genu GDF8, kodującego miostatynę.1
T-W-6Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wołowego – CAPN1, CAPN3,CATB, CATD. Markery genetyczne w analizie jakości mięsa wieprzowego – RN, PRKAG-3, PKM2, GLUT4, CAST, MYOG, H-FABP.1
T-W-7Mammogeneza i laktopoeza - markery rozwoju i potencjału użytkowego w prognozowaniu mleczności i wydajności mlecznej krów, owiec i kóz1
T-W-8Płodność – ilościowy aspekt pracy hodowlanej – markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt – AR, ERα i ERβ, LH, FSH. Markery klasy I w prognozowaniu wysokiej plenności owiec i świń.1
T-W-9Starzenie się organizmu ssaków – fizjologia czy patologia? Hipotezy i merkery procesu starzenia.1
T-W-10Zwierzęta transgeniczne – egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-L-2Studiowanie treści ćwiczeń7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
A-W-5Studiowanie treści wykładów5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O10.3_W01Definiuje typy markerów genetycznych. Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominujące. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z markerami genetycznymi, omówienie aktualnie stosowanych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych oraz wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Treści programoweT-W-2Markerowe mapy genomowe jako kluczowe narzędzie wykorzystywane w poszukiwaniu regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA). Mikromacierze SNP - możliwość kompleksowego testowania markerów związanych z użytkowością zwierząt – stan obecny i prognozy.
T-W-8Płodność – ilościowy aspekt pracy hodowlanej – markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt – AR, ERα i ERβ, LH, FSH. Markery klasy I w prognozowaniu wysokiej plenności owiec i świń.
T-W-1Definicja i podział markerów genetycznych oraz ich znaczenie w hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Organizacja genomów zwierząt w kontekście funkcji i wykorzystania markerów klasy I i II.
T-W-7Mammogeneza i laktopoeza - markery rozwoju i potencjału użytkowego w prognozowaniu mleczności i wydajności mlecznej krów, owiec i kóz
T-W-9Starzenie się organizmu ssaków – fizjologia czy patologia? Hipotezy i merkery procesu starzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Opis.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O10.3_U01Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. Wymienia i opisuje choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Tłumaczy mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. Wymienia markery zasocjowane z rozwojem gruczołu mlekowego wykorzystywane w prognozowaniu mleczności zwierząt. Potrafi scharakteryzować markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt oraz procesu starzenia się organizmu. Wylicza egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
ZO_2A_U10Potrafi dobrać oraz wykorzystać zaawansowane techniki i narzędzia badawcze niezbędne w pracy naukowej w dyscyplinie zootechnika
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z markerami genetycznymi, omówienie aktualnie stosowanych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych oraz wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Treści programoweT-W-1Definicja i podział markerów genetycznych oraz ich znaczenie w hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Organizacja genomów zwierząt w kontekście funkcji i wykorzystania markerów klasy I i II.
T-L-1Poszukiwanie regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA, mikromacierze SNP).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Opis.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O10.3_K011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z markerami genetycznymi, omówienie aktualnie stosowanych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych oraz wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Treści programoweT-W-1Definicja i podział markerów genetycznych oraz ich znaczenie w hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Organizacja genomów zwierząt w kontekście funkcji i wykorzystania markerów klasy I i II.
T-L-9Zwierzeta transgeniczne - poprawa cech użytkowych woparciu o markery egzogenne.
T-L-1Poszukiwanie regionów QTL oraz podstawowe techniki służące do identyfikacji niezdefiniowanych markerów (SSCP, analiza heterodupleksów, sekwencjonowanie DNA, mikromacierze SNP).
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w typowaniu i analizie markerów gentycznych wybranego gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0