Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 30 5,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe informacje dotyczące ekologii, ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
C-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
C-3doskonalenie umiejętności konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej opartej o trafne argumenty; doskonalenie umiejętności pracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia2
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)2
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)2
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)2
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)2
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)2
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)2
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)2
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju4
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)2
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)2
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego2
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2przygotowanie się do zajęć45
A-K-3studiowanie piśmiennictwa38
A-K-4przygotowanie się do egzaminu35
A-K-5egzamin pisemny2
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2projekt
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy indywidualnej doktoranta oraz jego pracy w zespole
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: sprawozdanie
S-5Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych, sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3-_3a.3_W01
doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju
ZoD_3-_W03, ZoD_3-_W02C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3-_3a.3_U01
doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
ZoD_3-_U03, ZoD_3-_U01, ZoD_3-_U05C-1, C-2, C-3T-K-2, T-K-4, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-11M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3-_3a.3_K01
doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego
ZoD_3-_K01, ZoD_3-_K07C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3-_3a.3_W01
doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju
2,0
3,0doktorant w stopniu dostatecznym zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna w niewielkim stopniu założeia ekorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3-_3a.3_U01
doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu potrafi analizować problemy ekologiczne i proponować ich praktyczne rozwiązania, w stopniu dostatecznym dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3-_3a.3_K01
doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną oraz rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwania XXi wieku, PWN, Warszawa, 2002
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa, 2007
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  4. Umiński T., Ekologia. Środowisko. Przyroda, WSiP, Warszawa, 1995
  5. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa, 1999

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia2
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)2
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)2
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)2
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)2
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)2
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)2
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)2
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju4
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)2
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)2
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego2
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)4
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2przygotowanie się do zajęć45
A-K-3studiowanie piśmiennictwa38
A-K-4przygotowanie się do egzaminu35
A-K-5egzamin pisemny2
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3-_3a.3_W01doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_W03ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu organizmów żywych, zwłaszcza zwierząt hodowlanych; ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju zwierząt i prawach rządzących tymi procesami
ZoD_3-_W02doskonale zna i rozumie strategie i metody badań stosowanych w naukach przyrodniczych; zna metodologię pozyskiwania i wykorzystywania informacji naukowej dostępnej w światowych bazach danych, odpowiedniej do specyfiki prowadzonych badań
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
C-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
Treści programoweT-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2projekt
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: sprawozdanie
S-5Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych, sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant w stopniu dostatecznym zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna w niewielkim stopniu założeia ekorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3-_3a.3_U01doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_U03potrafi w sposób spójny i precyzyjny konstruować uzasadnienia różnorodnych zagadnień związanych z wykorzystaniem wiedzy przyrodniczej w praktyce
ZoD_3-_U01posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk przyrodniczych
ZoD_3-_U05ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wynikających z pracy ze zwierzętami, kierując się przy tym zasadami etycznymi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
C-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
C-3doskonalenie umiejętności konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej opartej o trafne argumenty; doskonalenie umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)
Metody nauczaniaM-2projekt
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: sprawozdanie
S-5Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych, sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu potrafi analizować problemy ekologiczne i proponować ich praktyczne rozwiązania, w stopniu dostatecznym dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3-_3a.3_K01doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_K01ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, a jednocześnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w powiązaniu z pogłębioną samooceną
ZoD_3-_K07jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
C-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
C-3doskonalenie umiejętności konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej opartej o trafne argumenty; doskonalenie umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2projekt
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy indywidualnej doktoranta oraz jego pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną oraz rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0