Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)

Sylabus przedmiotu Historia Architektury i Urbanistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia Architektury i Urbanistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w
W-2lab- Wymagane wiedza przedmiotu historii architektury i urbanistyki na poziomie S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.18
18
wykłady
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu18
A-L-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej25
A-L-3Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu18
61
wykłady
A-W-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu22
A-W-2obecność na wykładach9
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-I/1_W01
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
AU_2A_W16C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-I/1_U01
W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
AU_2A_U13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-I/1_K01
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
AU_2A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-I/1_W01
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-I/1_U01
W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
2,0
3,0W projektowaniu i planowaniu w stopniu podstawowym odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, dostatecznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury, wystarczajaco przedstawia w formie rysunkowej wybrane dzieło.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-I/1_K01
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
2,0
3,0wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zachwatowicz J., Budownictwo i Architektura w Polsce 1945-1966, Warszawa, 1968
  2. Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa, 1968
  3. 4. Szafer P., Polska Architektura Współczesna, Warszawa, 1988
  4. Czapelski M., Bohdan Pniewski – warszawski architekt XX wieku, Warszawa 2008, 2008
  5. Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk, 2003
  6. Sołtysik M. J., Gdynia – miasto dwudziestolecia międzywojennego: urbanistyka i architektura, Warszawa, 1993
  7. Turowski A., Konstruktywizm polski: Próba rekonstrukcji nurtu (1921-1934), Wrocław, 1981
  8. Kotarbiński A., Rozwój urbanistyki i Architektury Polskiej w latach 1944-1964, Warszawa, 1967
  9. Szymski A. Dawidowski R. Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2001
  10. Bal W., Dawidowski R., Szymski A., Architektura Polska lat 1945-1960 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2004
  11. Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A. Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007
  12. Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A., Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu18
A-L-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej25
A-L-3Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu18
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu22
A-W-2obecność na wykładach9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_BN2-I/1_W01zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W16zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łącznie z sylwetkami wybitnych twórców
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_BN2-I/1_U01W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
Treści programoweT-L-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W projektowaniu i planowaniu w stopniu podstawowym odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, dostatecznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury, wystarczajaco przedstawia w formie rysunkowej wybrane dzieło.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_BN2-I/1_K01jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K07jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0