Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne specjalistyczne -3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne specjalistyczne -3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 27 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. Znajomość w stopniu dobrym warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.27
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.55
A-P-2Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.50
A-P-3Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.40
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.4
149

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-III/3_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
AU_2A_W01C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CN2-III/3_W02
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
AU_2A_W03C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-III/3_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_2A_U01C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CN2-III/3_U02
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
AU_2A_U04C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CN2-III/3_U03
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
AU_2A_U06C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CN2-III/3_U04
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
AU_2A_U09C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CN2-III/3_U05
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
AU_2A_U10C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-III/3_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K02C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-III/3_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CN2-III/3_W02
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-III/3_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CN2-III/3_U02
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CN2-III/3_U03
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CN2-III/3_U04
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CN2-III/3_U05
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-III/3_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Meyer-Bohe W., Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych, Arkady, Warszawa, 1998
  2. Madeyski A., Podstawy inżynierii uzdrowiskowej, Arkady, Warszawa, 1979
  3. Rozporządzenie MZ z 10.11.2006 w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej, 2006, Dz.U. nr 91, poz. 408
  4. Kuldschun H., Rossman E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, 1980
  5. Baranowski W., Cyran M., Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki służby zdrowia i dla cosób niepełnosprawnych, WACETOB, 1999
  6. Vademecum projektowania zakładów przyrodoleczniczych, MZiOS BPiUTBU Balneoprojekt, 1972

Literatura dodatkowa

  1. Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2017, Stan prawny na dzień 08.03.2017
  2. Monz A., Monz J., Design als Therapie: Raumgestaltung in Krankenhausern, Kliniken, Sanatorien, Taschenbuch, 2001
  3. Szpitale, domy opieki, Architektura & Biznes, 2004, nr 12/2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.27
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.55
A-P-2Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.50
A-P-3Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.40
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.4
149
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_W01Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_W02Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_U01Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_U02Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U04projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_U03Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_U04Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U09potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_U05Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U10potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Omówienie i wybór tematów, programy (dom pomocy społecznej, dom pobytu dziennego, klinika rehabilitacji, ośrodek opieki stacjonarnej dla osób starszych), podkłady sytuacyjne, materiały wyjściowe do projektowania, literatura. Ćwiczenia 2 - 4. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego, inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo - funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty. Ćwiczenie 5. Pierwszy przegląd projektów: szkice, modele strukturalne skala 1:500. Ćwiczenia 6 - 9. Korekty. Ćwiczenie 10. Drugi przegląd projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200. Ćwiczenia 11 - 12. Korekty, indywidualne prezentacje projektów. Ćwiczenie 13. Trzeci przegląd projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20. Ćwiczenia 14-15. Korekty. Prezentacje. Zatwierdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CN2-III/3_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do projektowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, analiza przykładowych obiektów i rozwiązań, zbieranie i opracowanie materiałów wyjściowych do projektu w oparciu o dostarczone założenia programowe (programy funkcjonalno - użytkowe), studia uwarunkowań lokalizacyjnych, indywidualne i grupowe korekty projektów w trzech cyklach zamkniętych przeglądami z prezentacją i oceną stanu zaawansowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na ocenę końcową składają się oceny z trzech przeglądów stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 2-12), ocena projektu (skala punktowa 4-24). Progi punktowe: ocena 3,0 (dost) - min. 25 pkt, ocena 5,0 (bdb) - min. 45 pkt. Kryteria oceny: 1. Ochrona wartości środowiska przyrodniczego, kulturowego, poprawa jakości życia społecznego; 2.Walory kompozycyjne, jakość i oryginalność architektury i zagospodarowania terenu (poprawność rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych, racjonalność ergonomiczna; 3.Walory użytkowe i terapeutyczne architektury (zgodność z potrzebami użytkowników, personelu, pacjentów, osób chorych, niepełnosprawnych, starych); 4.Poziom umiejętności warsztatowych (jakość techniczna, graficzna i estetyczna projektu, zgodność z zakresem i warunkami opracowania, terminowość, zaangażowanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0