Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Marksizm a sztuka i design jako forma oporu | 3 |
T-W-2 | Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie | 3 |
T-W-3 | Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa | 2 |
T-W-4 | Zaliczenie | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce j i w sposób swobodny wykorzystywać różne aspekty jej funkcjonowania. | 9 |
A-W-2 | Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału. | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie - ocena wpływająca na ocenę końcową. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AN2-VI/4-c_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego | AU_2A_W20 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AN2-VI/4-c_U01 - Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko | AU_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AN2-VI/4-c_K01 Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne. | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AU_2A_AN2-VI/4-c_K03 Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach | AU_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AU_2A_AN2-VI/4-c_K07 Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi. | AU_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AN2-VI/4-c_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AN2-VI/4-c_U01 - Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko | 2,0 | |
3,0 | student dysponuje elementarnymi umiejętnościami z zakresu prowadzonych zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AN2-VI/4-c_K01 Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny dokonać podstawowej analizy wybranych zjawisk kultury współczesnej w wybranych kontekstach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AN2-VI/4-c_K03 Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach | 2,0 | |
3,0 | Student identyfikuje podstawowe zjawiska w wybranych kontekstach analitycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AN2-VI/4-c_K07 Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi. | 2,0 | |
3,0 | Student postrzega podstawowe relacje pomiędzy zjawiskami kulturowymi i ich kontekstem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. D' Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków, 2008
- P. Piotrowski, W stronę nowej geografii artystycznej, Magazyn Sztuki - czasopismo, 1997
Literatura dodatkowa
- E. Said, Orientalizm, Warszawa, 1991
- red. C. Frejilich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013