Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały Kompozytowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały Kompozytowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs materiałów budowlanych
W-2Ukończony kurs technologii betonu
W-3Ukończony kurs chemii budowlanej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z właściwościami nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na włąściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja betonów nowej generacji. Porównanie składu betonów nowej generacji i betonów zwykłych. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Przykłady zastosowań.2
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych,2
T-W-3Charakterystyka betonów samozagęszczalnch, skład, wymagania, projektowanie, metody badań.2
T-W-4Charakterystyka betonów lekkich wysokowartościowych, betonów lekkich samozagęszczalnych1
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów,1
T-W-6Charakterystyka polimerobetonów1
T-W-7Betony natryskowe (torkrety)2
T-W-8Betony architektoniczne1
T-W-9Betony ultrawysokowartościowe (Ductal, RPC)2
T-W-10Kolokwium zaliczające1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Samodzielne opracowanie treści wykładów, studia literatury9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1/XIX/3_W01
Ma podstawową wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych oraz dodatków i domieszek chemicznych do betonów, a także zna metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stawrdniałego betonu
C-1, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1/XIX/3_U01
Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi oraz zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań
C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1/XIX/3_K01
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie odpowiedzialność jednostki za wyniki przeprowadzonych zespołowo badań i ich wpływu na podejmowanae decyzje
C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1/XIX/3_W01
Ma podstawową wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych oraz dodatków i domieszek chemicznych do betonów, a także zna metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stawrdniałego betonu
2,0
3,0Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnych betonów Place the list and give the basic properties of modern concrete Student zna podstawowe zasady doboru składników do nowoczesnych betonów oraz metody badań ich właściwości Student knows the basic rules for the selection of components for modern concrete and knows the test methods of investigations
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1/XIX/3_U01
Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi oraz zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacja wyników The student can independently and as a team to carry out laboratory tests but has problems with the interpretation of results
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1/XIX/3_K01
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie odpowiedzialność jednostki za wyniki przeprowadzonych zespołowo badań i ich wpływu na podejmowanae decyzje
2,0
3,0Student rozumie jak szybko postępują zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane oraz nowe możliwości ich zastosowania The student understands how fast changes and appear on the market new building materials and new opportunities for their application Student rozumie odpowiedzialność zespołową za wspólnie zrealizowane badania Student understands the responsibility of a team for jointly executed research
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroży Z., Beton i jego technologie, PWN, Warszawa, 2000
  2. Neville A., Właściwości betonu, Properties of Concrete, Polski Cement, Kraków, 2012
  3. Aitcin P.C., High-Performance Concrete., E&FN SPON, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Giergiczny Z., Małolepszy J., Szwabowski J., Śliwiński J., Cementy z dodatkami mineralnymi w technologii betonów nowej generacji, Wyd. Instytut Śląski, Katowice, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja betonów nowej generacji. Porównanie składu betonów nowej generacji i betonów zwykłych. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Przykłady zastosowań.2
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych,2
T-W-3Charakterystyka betonów samozagęszczalnch, skład, wymagania, projektowanie, metody badań.2
T-W-4Charakterystyka betonów lekkich wysokowartościowych, betonów lekkich samozagęszczalnych1
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów,1
T-W-6Charakterystyka polimerobetonów1
T-W-7Betony natryskowe (torkrety)2
T-W-8Betony architektoniczne1
T-W-9Betony ultrawysokowartościowe (Ductal, RPC)2
T-W-10Kolokwium zaliczające1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Samodzielne opracowanie treści wykładów, studia literatury9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1/XIX/3_W01Ma podstawową wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych oraz dodatków i domieszek chemicznych do betonów, a także zna metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stawrdniałego betonu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z właściwościami nowoczesnych betonów
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów nowej generacji. Porównanie składu betonów nowej generacji i betonów zwykłych. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Przykłady zastosowań.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych,
T-W-3Charakterystyka betonów samozagęszczalnch, skład, wymagania, projektowanie, metody badań.
T-W-4Charakterystyka betonów lekkich wysokowartościowych, betonów lekkich samozagęszczalnych
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów,
T-W-6Charakterystyka polimerobetonów
T-W-7Betony natryskowe (torkrety)
T-W-8Betony architektoniczne
T-W-9Betony ultrawysokowartościowe (Ductal, RPC)
T-W-10Kolokwium zaliczające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnych betonów Place the list and give the basic properties of modern concrete Student zna podstawowe zasady doboru składników do nowoczesnych betonów oraz metody badań ich właściwości Student knows the basic rules for the selection of components for modern concrete and knows the test methods of investigations
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1/XIX/3_U01Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi oraz zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na włąściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów nowej generacji. Porównanie składu betonów nowej generacji i betonów zwykłych. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Przykłady zastosowań.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych,
T-W-3Charakterystyka betonów samozagęszczalnch, skład, wymagania, projektowanie, metody badań.
T-W-4Charakterystyka betonów lekkich wysokowartościowych, betonów lekkich samozagęszczalnych
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów,
T-W-6Charakterystyka polimerobetonów
T-W-7Betony natryskowe (torkrety)
T-W-8Betony architektoniczne
T-W-9Betony ultrawysokowartościowe (Ductal, RPC)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacja wyników The student can independently and as a team to carry out laboratory tests but has problems with the interpretation of results
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1/XIX/3_K01Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie odpowiedzialność jednostki za wyniki przeprowadzonych zespołowo badań i ich wpływu na podejmowanae decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z właściwościami nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na włąściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów nowej generacji. Porównanie składu betonów nowej generacji i betonów zwykłych. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Przykłady zastosowań.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych,
T-W-3Charakterystyka betonów samozagęszczalnch, skład, wymagania, projektowanie, metody badań.
T-W-4Charakterystyka betonów lekkich wysokowartościowych, betonów lekkich samozagęszczalnych
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów,
T-W-6Charakterystyka polimerobetonów
T-W-7Betony natryskowe (torkrety)
T-W-8Betony architektoniczne
T-W-9Betony ultrawysokowartościowe (Ductal, RPC)
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie jak szybko postępują zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane oraz nowe możliwości ich zastosowania The student understands how fast changes and appear on the market new building materials and new opportunities for their application Student rozumie odpowiedzialność zespołową za wspólnie zrealizowane badania Student understands the responsibility of a team for jointly executed research
3,5
4,0
4,5
5,0