Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dyplomowe KHiTA:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dyplomowe KHiTA
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaprezentowanie nabytych w toku studiów umiejętności warsztatatowych i metodycznych zasad projektowania architektonicznego z uwzględnieniem aspektów kulturowych, technicznych, społecznych i środowiskowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1. Zapoznanie studentów z umiejętnością przedstawienia wniosków z prowadzonych analiz przestrzennych, socjologicznych czy kulturowych dla wybranego projektu w formie graficznej.
C-2C2. Weryfikacja umiejętności projektowych i warsztatowych pod kątem merytorycznego rozwiązywania problemów przestrzennych z uwzględnieniem aspektów technicznych, społecznych czy środowiskowych.
C-3C3. Przygotowanie do prowadzenia prezentacji multimedialnej oraz uczestnictwa w dyskusji publicznej związanej z opracowaniem projektowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.10
T-P-2Ustalenie harmonogramu prac projektowych oraz wymaganego zakresu i szczegółowości opracowania10
T-P-3Ustalenie zasad kompozycji plansz projektowych, planowanych rozwiązań graficznych i edytorskich, zaplanowanie wydruków próbnych10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1praca w formie indywidualnych korekt projektowych z promotorem pracy dyplomowej30
A-P-2praca własna w domu90
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-III/3c_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
AU_2A_W01, AU_2A_W02, AU_2A_W04, AU_2A_W15, AU_2A_W17, AU_2A_W18, AU_2A_W19C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-III/3c_U01
Jest w stanie wypracować autorską metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy dyplomowej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy
AU_2A_U01, AU_2A_U02, AU_2A_U03, AU_2A_U05, AU_2A_U06, AU_2A_U07, AU_2A_U08, AU_2A_U09, AU_2A_U10, AU_2A_U13, AU_2A_U16C-1, C-2, C-3T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-III/3c_K01
Aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego
AU_2A_K06, AU_2A_K07, AU_2A_K08C-2, C-3T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-III/3c_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony w regulaminie egzaminu dyplomowego, część graficzna będzie czytelna i kompletna, część tekstowa odpowiadać będzie zakresowi stawianemu pracom dyplomowym. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-III/3c_U01
Jest w stanie wypracować autorską metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy dyplomowej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych w regulaminie egzaminu dyplomowego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-III/3c_K01
Aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego
2,0
3,0Potrafi określić znaczenie przestrzeni o dobrej jakości oraz skalę oddziaływania przyjętych rozwiązań projektowych na jakość życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dostosowana do zakresu tematyki pracy dyplomowej
  2. Alexander Ch., Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  3. Brand S., How Buildings Learn: What happens After They`re Built, Viking Press
  4. Falkenberg H., Ecoarchitecture. Urban style, Evergreen GmbH
  5. Fuller R.B., Operating Manual for Spaceship Earth, Lars Müller Publishers
  6. McDonough W., Braungart M., Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things, North Point Press
  7. Niemczyk E., Cztery żywioły w architekturze, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo we Wrocławiu
  8. Korzeniewski W., Projektowanie mieszkań, Polcen

Literatura dodatkowa

  1. de Bono E., Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Wydawnictwo Helion
  2. Koolhaas R., S,M,L,XL, OMA, The Monicelli Press
  3. Krier L., Architektura, wybór czy przeznaczenie, Arkady
  4. Korzeniewski W., Poradnik Projektanta. Budownictwo mieszkaniowe., Arkady
  5. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.10
T-P-2Ustalenie harmonogramu prac projektowych oraz wymaganego zakresu i szczegółowości opracowania10
T-P-3Ustalenie zasad kompozycji plansz projektowych, planowanych rozwiązań graficznych i edytorskich, zaplanowanie wydruków próbnych10
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1praca w formie indywidualnych korekt projektowych z promotorem pracy dyplomowej30
A-P-2praca własna w domu90
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-III/3c_W01Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
AU_2A_W02zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywa-nia zadań projektowych i planistycznych
AU_2A_W04posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki
AU_2A_W15zna obszary oddziaływania projektowania i planowa-nia na społeczeństwo i jakość życia jednostek (per-cepcja, ergonomia, potrzeby niepełnosprawnych)
AU_2A_W17na bieżąco poznaje nowoczesne materiały i technologie, najnowsze realizacje światowe oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
AU_2A_W18zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej i warsztatowej
AU_2A_W19zna ideę zrównoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki
Cel przedmiotuC-1C1. Zapoznanie studentów z umiejętnością przedstawienia wniosków z prowadzonych analiz przestrzennych, socjologicznych czy kulturowych dla wybranego projektu w formie graficznej.
Treści programoweT-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony w regulaminie egzaminu dyplomowego, część graficzna będzie czytelna i kompletna, część tekstowa odpowiadać będzie zakresowi stawianemu pracom dyplomowym. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-III/3c_U01Jest w stanie wypracować autorską metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy dyplomowej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_2A_U02prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
AU_2A_U03potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
AU_2A_U05do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach
AU_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
AU_2A_U07potrafi wykonać projekt typowy, jest przygotowany do współtworzenia rozwiązań systemowych
AU_2A_U08potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miej-ską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe
AU_2A_U09potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
AU_2A_U10potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
AU_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
AU_2A_U16potrafi opracować dokumentację projektową i planistyczną różnych rodzajów, także powykonawczą, orzeczenia techniczne itp.
Cel przedmiotuC-1C1. Zapoznanie studentów z umiejętnością przedstawienia wniosków z prowadzonych analiz przestrzennych, socjologicznych czy kulturowych dla wybranego projektu w formie graficznej.
C-2C2. Weryfikacja umiejętności projektowych i warsztatowych pod kątem merytorycznego rozwiązywania problemów przestrzennych z uwzględnieniem aspektów technicznych, społecznych czy środowiskowych.
C-3C3. Przygotowanie do prowadzenia prezentacji multimedialnej oraz uczestnictwa w dyskusji publicznej związanej z opracowaniem projektowym
Treści programoweT-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych w regulaminie egzaminu dyplomowego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-III/3c_K01Aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K06w myśleniu i działaniu wykazuje się inicjatywą i innowacyjnością
AU_2A_K07jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
AU_2A_K08popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-2C2. Weryfikacja umiejętności projektowych i warsztatowych pod kątem merytorycznego rozwiązywania problemów przestrzennych z uwzględnieniem aspektów technicznych, społecznych czy środowiskowych.
C-3C3. Przygotowanie do prowadzenia prezentacji multimedialnej oraz uczestnictwa w dyskusji publicznej związanej z opracowaniem projektowym
Treści programoweT-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić znaczenie przestrzeni o dobrej jakości oraz skalę oddziaływania przyjętych rozwiązań projektowych na jakość życia
3,5
4,0
4,5
5,0