Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów. | 1 |
T-W-2 | System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i państwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne. | 1 |
T-W-3 | Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaż. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku. | 1 |
T-W-4 | Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych. | 1 |
T-W-5 | Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej. | 1 |
T-W-6 | Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy i cykliczność, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny. | 2 |
T-W-7 | Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa. | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę i popyt globalny. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych | 10 |
A-W-2 | Poznanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy na zadany temat | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej i jej prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/A-10_W01 Student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalającą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym. | AU_3A_W01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3-_S3/C-19_U01 Student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne i posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia. | AU_3A_U02, AU_3A_U03, AU_3A_U01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3-_S3/C-19_K01 Student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze. | AU_3A_K01, AU_3A_K02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/A-10_W01 Student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalającą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym. | 2,0 | |
3,0 | student opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3-_S3/C-19_U01 Student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne i posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3-_S3/C-19_K01 Student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
- Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Stwarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Mankiw G.N., Taylor M., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2015
- Mankiw G.N., Taylor M., Makroekonomia, PWN, Warszawa, 2016
- Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Marciniak S., Makro i mikroekonomia, PWN, Warszawa, 2018