Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Historia i konserwacja zabytków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia i konserwacja zabytków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone studia drugiego stopnia lub jednolite magisterskie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy na temat zasobu zabytkowego, wartościowania obiektów, metod i sposobów konserwacji i adaptacji obiektów zabytkowych. |
C-2 | Operowania nabyta wiedzą i jej wykorzystania do projektowania konserwatorskiego. |
C-3 | Uzyskanie wrażliwości społecznej na wartość i potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Metody analiz historyczno-konserwatorskich | 1 |
T-S-2 | Podstawy prawne konserwacji zabytków | 1 |
T-S-3 | Współczesna doktryna konserwatorska | 1 |
T-S-4 | Formy ochrony i ekspozycji reliktów zabytkowych | 1 |
T-S-5 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
T-S-6 | Historia i konserwacja zabytków w Polsce – przykłady | 4 |
T-S-7 | Historia i konserwacja w Europie – przykłady | 5 |
T-S-8 | Historia i konserwacja na świecie - przykłady | 5 |
T-S-9 | Egzamin pisemny | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Przygotowanie prezentacji 15-min w powerpoint i prezentacja min. 4 zakresów tematycznych | 1 |
A-S-2 | Kolokwium | 1 |
A-S-3 | Egzamin pisemny | 1 |
A-S-4 | Uczestnictwo w seminariach | 17 |
A-S-5 | Praca własna | 40 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | prezentacja |
M-3 | wizyta na budowie |
M-4 | wycieczka problemowa |
M-5 | dyskusja |
M-6 | ankieta społeczna |
M-7 | wystąpienie przed audytorium |
M-8 | analiza informacji medialnych |
M-9 | Przygotowanie prezentacji tematycznych i programów zwiedzania miast i obszarów zabytkowych. |
M-10 | studiowanie literatury przedmiotu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z esejów i prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: ocena merytoryczna materiału przygotowanego do prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-04_W01 Posiada wiedzę o zasobach zabytkowych dziedzictwa kulturowego i metodach jego ochrony. | AU_3A_W02 | — | C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4 | M-2, M-1, M-3, M-4, M-5, M-10 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-04_U01 Definiuje wartości dziedzictwa oraz aplikuje odpowiednie metody jego ochrony. | AU_3A_U01, AU_3A_U02, AU_3A_U03 | — | C-2 | T-S-1 | M-9 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-04_K01 Posiada wrażliwość społeczną w zakresie ochrony kultury materialnej. | AU_3A_K03, AU_3A_K05 | — | C-3 | T-S-7, T-S-6, T-S-8 | M-6, M-7, M-8 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-04_W01 Posiada wiedzę o zasobach zabytkowych dziedzictwa kulturowego i metodach jego ochrony. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny, językowy i estetyczny przygotowywanych opracowań w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-04_U01 Definiuje wartości dziedzictwa oraz aplikuje odpowiednie metody jego ochrony. | 2,0 | |
3,0 | Sposób przedstawienia opracowanych prezentacji i zadań w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-04_K01 Posiada wrażliwość społeczną w zakresie ochrony kultury materialnej. | 2,0 | |
3,0 | Ocena prezentacji studenta pod kątem uwrażliwienia na zagadnienia społeczne w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568, 2003
- Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni sródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
- Karta Wenecka, OZ nr 3/74, 1964
- Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
- J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
- Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
- Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
- Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych załozen ogrodowych, PWN, 1993
- Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczosci architektonicznej, PS, 1997
- Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu