Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Historia i konserwacja zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Historia i konserwacja zabytków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 20 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone studia drugiego stopnia lub jednolite magisterskie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy na temat zasobu zabytkowego, wartościowania obiektów, metod i sposobów konserwacji i adaptacji obiektów zabytkowych.
C-2Operowania nabyta wiedzą i jej wykorzystania do projektowania konserwatorskiego.
C-3Uzyskanie wrażliwości społecznej na wartość i potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Metody analiz historyczno-konserwatorskich1
T-S-2Podstawy prawne konserwacji zabytków1
T-S-3Współczesna doktryna konserwatorska1
T-S-4Formy ochrony i ekspozycji reliktów zabytkowych1
T-S-5Kolokwium zaliczeniowe1
T-S-6Historia i konserwacja zabytków w Polsce – przykłady4
T-S-7Historia i konserwacja w Europie – przykłady5
T-S-8Historia i konserwacja na świecie - przykłady5
T-S-9Egzamin pisemny1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Przygotowanie prezentacji 15-min w powerpoint i prezentacja min. 4 zakresów tematycznych1
A-S-2Kolokwium1
A-S-3Egzamin pisemny1
A-S-4Uczestnictwo w seminariach17
A-S-5Praca własna40
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2prezentacja
M-3wizyta na budowie
M-4wycieczka problemowa
M-5dyskusja
M-6ankieta społeczna
M-7wystąpienie przed audytorium
M-8analiza informacji medialnych
M-9Przygotowanie prezentacji tematycznych i programów zwiedzania miast i obszarów zabytkowych.
M-10studiowanie literatury przedmiotu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z esejów i prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena merytoryczna materiału przygotowanego do prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-04_W01
Posiada wiedzę o zasobach zabytkowych dziedzictwa kulturowego i metodach jego ochrony.
AU_3A_W02C-1T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4M-2, M-1, M-3, M-4, M-5, M-10S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-04_U01
Definiuje wartości dziedzictwa oraz aplikuje odpowiednie metody jego ochrony.
AU_3A_U01, AU_3A_U02, AU_3A_U03C-2T-S-1M-9S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-04_K01
Posiada wrażliwość społeczną w zakresie ochrony kultury materialnej.
AU_3A_K03, AU_3A_K05C-3T-S-7, T-S-6, T-S-8M-6, M-7, M-8S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-04_W01
Posiada wiedzę o zasobach zabytkowych dziedzictwa kulturowego i metodach jego ochrony.
2,0
3,0Obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny, językowy i estetyczny przygotowywanych opracowań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-04_U01
Definiuje wartości dziedzictwa oraz aplikuje odpowiednie metody jego ochrony.
2,0
3,0Sposób przedstawienia opracowanych prezentacji i zadań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-04_K01
Posiada wrażliwość społeczną w zakresie ochrony kultury materialnej.
2,0
3,0Ocena prezentacji studenta pod kątem uwrażliwienia na zagadnienia społeczne w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568, 2003
  2. Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni sródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  3. Karta Wenecka, OZ nr 3/74, 1964
  4. Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  5. J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  6. Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  7. Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
  8. Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych załozen ogrodowych, PWN, 1993
  9. Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczosci architektonicznej, PS, 1997
  10. Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Metody analiz historyczno-konserwatorskich1
T-S-2Podstawy prawne konserwacji zabytków1
T-S-3Współczesna doktryna konserwatorska1
T-S-4Formy ochrony i ekspozycji reliktów zabytkowych1
T-S-5Kolokwium zaliczeniowe1
T-S-6Historia i konserwacja zabytków w Polsce – przykłady4
T-S-7Historia i konserwacja w Europie – przykłady5
T-S-8Historia i konserwacja na świecie - przykłady5
T-S-9Egzamin pisemny1
20

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Przygotowanie prezentacji 15-min w powerpoint i prezentacja min. 4 zakresów tematycznych1
A-S-2Kolokwium1
A-S-3Egzamin pisemny1
A-S-4Uczestnictwo w seminariach17
A-S-5Praca własna40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-04_W01Posiada wiedzę o zasobach zabytkowych dziedzictwa kulturowego i metodach jego ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczególowym odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy na temat zasobu zabytkowego, wartościowania obiektów, metod i sposobów konserwacji i adaptacji obiektów zabytkowych.
Treści programoweT-S-1Metody analiz historyczno-konserwatorskich
T-S-2Podstawy prawne konserwacji zabytków
T-S-3Współczesna doktryna konserwatorska
T-S-4Formy ochrony i ekspozycji reliktów zabytkowych
Metody nauczaniaM-2prezentacja
M-1wykład
M-3wizyta na budowie
M-4wycieczka problemowa
M-5dyskusja
M-10studiowanie literatury przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny, językowy i estetyczny przygotowywanych opracowań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-04_U01Definiuje wartości dziedzictwa oraz aplikuje odpowiednie metody jego ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U01Nabywa umiejetnosci związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych
AU_3A_U02Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz ich oceny
AU_3A_U03Potrafi okreslić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych
Cel przedmiotuC-2Operowania nabyta wiedzą i jej wykorzystania do projektowania konserwatorskiego.
Treści programoweT-S-1Metody analiz historyczno-konserwatorskich
Metody nauczaniaM-9Przygotowanie prezentacji tematycznych i programów zwiedzania miast i obszarów zabytkowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena merytoryczna materiału przygotowanego do prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sposób przedstawienia opracowanych prezentacji i zadań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-04_K01Posiada wrażliwość społeczną w zakresie ochrony kultury materialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K03Prawidłowo identyfikuje wagę pozatechnicznych aspektów działalności badawczej i projektowej oraz ocenia ich wpływ na środowisko życia człowieka
AU_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej oraz roli uczonego w społeczeństwie
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie wrażliwości społecznej na wartość i potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego
Treści programoweT-S-7Historia i konserwacja w Europie – przykłady
T-S-6Historia i konserwacja zabytków w Polsce – przykłady
T-S-8Historia i konserwacja na świecie - przykłady
Metody nauczaniaM-6ankieta społeczna
M-7wystąpienie przed audytorium
M-8analiza informacji medialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z esejów i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena prezentacji studenta pod kątem uwrażliwienia na zagadnienia społeczne w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0