Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Bezpieczne środowisko zbudowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Bezpieczne środowisko zbudowane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS4 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1studia II stopnia lub jednolite magisterskie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
C-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Kryteria jakości zycia w środowisku zbudowanym1
T-S-2Aspekty proksemiczne komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych1
T-S-3Idea przestrzeni bezpiecznej O. Newmana1
T-S-4Ewolucja metod kształtowania przestrzeni bezpiecznych behawioralnie i ich typologia1
T-S-5Projektowanie jako prewencja zagrożeń kryminalnych - strategie I i II generacji: CPTED (Crime Prevention Trough Enviromental Design)2
T-S-6Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings)2
T-S-7Problem gated communities - aspekt globalny i krajowy2
T-S-8Studium przypadku - jakość życia w zabudowie mieszkaniowej lub w przestrzeniach publicznych Szczecina2
T-S-9Dyskusja nad metodami i środkami rehabilitacji i poprawy jakości życia i bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku zbudowanym2
T-S-10Studium przypadku - wizja lokalna w wybranych zespołach współczesnej zabudowy osiedlowej Szczecina2
T-S-11Dyskusja nad metodami i środkami projektowania przestrzeni przyjaznych i bezpiecznych w relacjach społecznych2
T-S-12Repetytorium - czynniki przestrzenne i społeczne kształtujace poczucie bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Aktywne uczestnictwo w seminariach20
A-S-2Przygotowanie w oparciu o wykład i studia literatury eseju / referatu (ok.20 min) oraz przygotowanie w oparciu o wizję lokalną prezentacji multimedialnej (ok.20 min) nt. problematyki jakości życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym zespole zabudowy10
A-S-3Przygotowanie do egzaminu10
A-S-4Praca własna50
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2dyskusja
M-3studiowanie literatury przedmiotu
M-4wycieczka problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena eseju / referatu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-07_W01
Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego i przestrzeni publicznych.
AU_3A_W02, AU_3A_W03, AU_3A_W04C-2, C-1T-S-3, T-S-1, T-S-2, T-S-4, T-S-5, T-S-6M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-07_U01
Potrafi zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody ich eleminacji. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych
AU_3A_U09, AU_3A_U10, AU_3A_U11C-2, C-1T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-12M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-07_K01
Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta
AU_3A_K04, AU_3A_K03, AU_3A_K05C-2, C-1T-S-9, T-S-11, T-S-12, T-S-7M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-07_W01
Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego i przestrzeni publicznych.
2,0
3,0Ma ograniczoną wiedzę nt. uwarunkowań jakości życia w środowisku zbudowanym oraz metod i sposobów kształtowania przez projektanta poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-07_U01
Potrafi zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody ich eleminacji. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych
2,0
3,0Rozpoznaje tylko niektóre rodzaje stresorów środowiskowych oraz wybiera nie zawsze właściwe metody ich eliminacji. W ograniczonym zakresie rozumie zależności pomiędzy formacjami przestrzennymi i zachowaniami ludzkimi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-07_K01
Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta
2,0
3,0W sposób subiektywny i redukcyjny interpretuje kryteria jakości życia w środowisku zbudowanym oraz rolę badań naukowych w działaniach nad jej poprawą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyński Marek, Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
  2. Czarnecki Bartosz, Siemiński Waldemar, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
  3. Czarnecki Bartosz, Przestrzenne aspekty przestępczości, Politechniki Białostockiej, Białystok, 2011
  4. Gehl Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Kraków, 2009
  5. Committee for European Standardisation, Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning, CEN, Brussels, 2007, CEN/TS 14383-2:2007
  6. Committee for European Standardisation, Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 3: Dwellings, CEN, Brussels, 2005, CEN/TS 14383-3:2005

Literatura dodatkowa

  1. Bańka Augustyn, Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Jałowiecki Bogdan, Łukowski Wojciech red., Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Scholar, Warszawa, 2007
  3. Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Kryteria jakości zycia w środowisku zbudowanym1
T-S-2Aspekty proksemiczne komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych1
T-S-3Idea przestrzeni bezpiecznej O. Newmana1
T-S-4Ewolucja metod kształtowania przestrzeni bezpiecznych behawioralnie i ich typologia1
T-S-5Projektowanie jako prewencja zagrożeń kryminalnych - strategie I i II generacji: CPTED (Crime Prevention Trough Enviromental Design)2
T-S-6Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings)2
T-S-7Problem gated communities - aspekt globalny i krajowy2
T-S-8Studium przypadku - jakość życia w zabudowie mieszkaniowej lub w przestrzeniach publicznych Szczecina2
T-S-9Dyskusja nad metodami i środkami rehabilitacji i poprawy jakości życia i bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku zbudowanym2
T-S-10Studium przypadku - wizja lokalna w wybranych zespołach współczesnej zabudowy osiedlowej Szczecina2
T-S-11Dyskusja nad metodami i środkami projektowania przestrzeni przyjaznych i bezpiecznych w relacjach społecznych2
T-S-12Repetytorium - czynniki przestrzenne i społeczne kształtujace poczucie bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym2
20

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Aktywne uczestnictwo w seminariach20
A-S-2Przygotowanie w oparciu o wykład i studia literatury eseju / referatu (ok.20 min) oraz przygotowanie w oparciu o wizję lokalną prezentacji multimedialnej (ok.20 min) nt. problematyki jakości życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym zespole zabudowy10
A-S-3Przygotowanie do egzaminu10
A-S-4Praca własna50
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-07_W01Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego i przestrzeni publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczególowym odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
AU_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów ich prowadzenia
AU_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania
Cel przedmiotuC-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
Treści programoweT-S-3Idea przestrzeni bezpiecznej O. Newmana
T-S-1Kryteria jakości zycia w środowisku zbudowanym
T-S-2Aspekty proksemiczne komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych
T-S-4Ewolucja metod kształtowania przestrzeni bezpiecznych behawioralnie i ich typologia
T-S-5Projektowanie jako prewencja zagrożeń kryminalnych - strategie I i II generacji: CPTED (Crime Prevention Trough Enviromental Design)
T-S-6Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings)
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-4wycieczka problemowa
M-3studiowanie literatury przedmiotu
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ograniczoną wiedzę nt. uwarunkowań jakości życia w środowisku zbudowanym oraz metod i sposobów kształtowania przez projektanta poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-07_U01Potrafi zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody ich eleminacji. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U09Nabywa umiejętności formułowania celów i tez naukowych oraz interpretacji wyników badań na podstawie istniejącego stanu wiedzy
AU_3A_U10Potrafi ocenić mozliwość wykorzystania w praktyce wyników badań
AU_3A_U11Nabywa umiejętność dyskutowania i przekazywania wiedzy, w tym zrozumiałego prezentowania swoich koncepcji oraz osiągnięć naukowych
Cel przedmiotuC-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
Treści programoweT-S-8Studium przypadku - jakość życia w zabudowie mieszkaniowej lub w przestrzeniach publicznych Szczecina
T-S-9Dyskusja nad metodami i środkami rehabilitacji i poprawy jakości życia i bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku zbudowanym
T-S-10Studium przypadku - wizja lokalna w wybranych zespołach współczesnej zabudowy osiedlowej Szczecina
T-S-11Dyskusja nad metodami i środkami projektowania przestrzeni przyjaznych i bezpiecznych w relacjach społecznych
T-S-12Repetytorium - czynniki przestrzenne i społeczne kształtujace poczucie bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-4wycieczka problemowa
M-3studiowanie literatury przedmiotu
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena eseju / referatu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznaje tylko niektóre rodzaje stresorów środowiskowych oraz wybiera nie zawsze właściwe metody ich eliminacji. W ograniczonym zakresie rozumie zależności pomiędzy formacjami przestrzennymi i zachowaniami ludzkimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-07_K01Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K04Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą, publikacyjną i projektową
AU_3A_K03Prawidłowo identyfikuje wagę pozatechnicznych aspektów działalności badawczej i projektowej oraz ocenia ich wpływ na środowisko życia człowieka
AU_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej oraz roli uczonego w społeczeństwie
Cel przedmiotuC-2Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu
Treści programoweT-S-9Dyskusja nad metodami i środkami rehabilitacji i poprawy jakości życia i bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku zbudowanym
T-S-11Dyskusja nad metodami i środkami projektowania przestrzeni przyjaznych i bezpiecznych w relacjach społecznych
T-S-12Repetytorium - czynniki przestrzenne i społeczne kształtujace poczucie bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym
T-S-7Problem gated communities - aspekt globalny i krajowy
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-4wycieczka problemowa
M-3studiowanie literatury przedmiotu
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena eseju / referatu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W sposób subiektywny i redukcyjny interpretuje kryteria jakości życia w środowisku zbudowanym oraz rolę badań naukowych w działaniach nad jej poprawą.
3,5
4,0
4,5
5,0