Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Pedagogika szkoły wyższej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pedagogika szkoły wyższej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy psychologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwój moralny jednostki jako czynnik w oddziaływaniach wychowawczych | 3 |
T-A-2 | Wzorce osobowe w relacji mistrz-uczeń. | 3 |
T-A-3 | Autorytet nauczyciela akademickiego w konflikcie wychowawczym grupy studenckiej. | 3 |
T-A-4 | Umiejętność doboru treści kształcenia uwzględniająca uwarunkowania pedagogiczne. | 3 |
T-A-5 | Nauczyciel akademicki jako przewodnik rozwoju naukowego studenta. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pedagogika jako nauka. Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej. | 2 |
T-W-2 | Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania. | 2 |
T-W-3 | Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego. | 2 |
T-W-4 | Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów. | 2 |
T-W-5 | Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna. | 2 |
T-W-6 | Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia. Zasady i metody kształcenia dorosłych i samokształcenia. Koncepcje edukacji ustawicznej. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i egzaminu | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego |
S-2 | Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/A-04_W01 Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym. | AU_3A_W05 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/A-04_U01 Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem. | AU_3A_U05 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-4, M-3, M-5, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/A-04_K01 Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności. | AU_3A_K04 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-4, M-3, M-5, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/A-04_W01 Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawową znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/A-04_U01 Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawową praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/A-04_K01 Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 2007
- Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej dla studentów szkół wyższych, PWN, Warszawa, 1998
- Szerląg A./red/, Problemy edukacji w szkole wyższej, Impuls, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Żak Wydawnictwo Akademickie, 2010
- Arends R.J, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998