Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 0,70,19zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 0,90,23zaliczenie
projektyP4 9 2,10,26zaliczenie
wykładyW4 18 1,30,32egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs Mechanika budowli-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
C-2umiejetność wyznaczania i wykorzystania linii wpływowych w belkach
C-3umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujacych wyniki rozwiazań analitycznych
C-4umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1A-1 Cwiczenia audytoryjne zgodnie z programem wykładów9
9
laboratoria
T-L-1Prezentacje filmowe badań realizowanych w hali WBiA1
T-L-2Tensometria oporowa, przetworniki3
T-L-3Ćwiczenie laboratoryjne3
T-L-4Kolokwium zaliczające ćwiczenia2
9
projekty
T-P-1Rozwiązanie ramy przesuwnej metodą przemieszczeń3
T-P-2Obliczanie ugięć metodą przemieszczeń3
T-P-3Linie wpływowe dla belki Gerbera3
9
wykłady
T-W-1Metoda przemieszczeń - układy przesuwne8
T-W-2Linie wpływowe dla belki statycznie wyznaczalnej4
T-W-3Linie wpływowe dla belki ciągłej6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w cwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych18
27
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
21
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych53
A-P-3udział w konsultacjach1
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu19
A-W-3Udział w egzaminie2
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolokwiów
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena z egzaminu
S-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-2_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
B_1A_W06C-1, C-2T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-2_U01
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych met. przemieszczeń
B_1A_U04C-1T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2
B_1A_N1/C/06-2_U02
Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływowe w belkach
B_1A_U04, B_1A_U05C-2T-P-3, T-A-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
B_1A_N1/C/06-2_U03
Umie przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
B_1A_U10C-2, C-3T-L-2, T-L-1M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
B_1A_K04C-4T-P-3, T-P-1, T-A-1, T-P-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-2_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
2,0
3,0Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-2_U01
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych met. przemieszczeń
2,0
3,0umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/06-2_U02
Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływowe w belkach
2,0
3,0umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływowe, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/06-2_U03
Umie przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Chudzikiewicz A., Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973
  3. Cywiński Z., Mechanika Budowli w zadaniach, PWN, Warszawa-Poznan, 1973
  4. Cywiński Z., Mechanika Budowli w zadaniach, PWN, Warszawa-Poznań, 1973
  5. Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., warszawa, 2002
  6. Witkowski M., Zbiór zadan z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1A-1 Cwiczenia audytoryjne zgodnie z programem wykładów9
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacje filmowe badań realizowanych w hali WBiA1
T-L-2Tensometria oporowa, przetworniki3
T-L-3Ćwiczenie laboratoryjne3
T-L-4Kolokwium zaliczające ćwiczenia2
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozwiązanie ramy przesuwnej metodą przemieszczeń3
T-P-2Obliczanie ugięć metodą przemieszczeń3
T-P-3Linie wpływowe dla belki Gerbera3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metoda przemieszczeń - układy przesuwne8
T-W-2Linie wpływowe dla belki statycznie wyznaczalnej4
T-W-3Linie wpływowe dla belki ciągłej6
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w cwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych18
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych53
A-P-3udział w konsultacjach1
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu19
A-W-3Udział w egzaminie2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/06-2_W01Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
C-2umiejetność wyznaczania i wykorzystania linii wpływowych w belkach
Treści programoweT-L-2Tensometria oporowa, przetworniki
T-P-1Rozwiązanie ramy przesuwnej metodą przemieszczeń
T-P-2Obliczanie ugięć metodą przemieszczeń
T-P-3Linie wpływowe dla belki Gerbera
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych zadań projektowych
S-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/06-2_U01Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych met. przemieszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
Treści programoweT-P-1Rozwiązanie ramy przesuwnej metodą przemieszczeń
T-P-2Obliczanie ugięć metodą przemieszczeń
T-W-1Metoda przemieszczeń - układy przesuwne
T-A-1A-1 Cwiczenia audytoryjne zgodnie z programem wykładów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/06-2_U02Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływowe w belkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-2umiejetność wyznaczania i wykorzystania linii wpływowych w belkach
Treści programoweT-P-3Linie wpływowe dla belki Gerbera
T-A-1A-1 Cwiczenia audytoryjne zgodnie z programem wykładów
T-W-3Linie wpływowe dla belki ciągłej
T-W-2Linie wpływowe dla belki statycznie wyznaczalnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływowe, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/06-2_U03Umie przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2umiejetność wyznaczania i wykorzystania linii wpływowych w belkach
C-3umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujacych wyniki rozwiazań analitycznych
Treści programoweT-L-2Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-1Prezentacje filmowe badań realizowanych w hali WBiA
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/09_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-P-3Linie wpływowe dla belki Gerbera
T-P-1Rozwiązanie ramy przesuwnej metodą przemieszczeń
T-A-1A-1 Cwiczenia audytoryjne zgodnie z programem wykładów
T-P-2Obliczanie ugięć metodą przemieszczeń
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: ocena kolokwiów
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0