Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe

Sylabus przedmiotu Akustyka w inżynierii środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akustyka w inżynierii środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>, Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka-1
W-2Matematyka-2
W-3Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
C-2Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Metody pomiarów parametrów akustycznych.2
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.2
T-L-3Pomiary czasu pogłosu. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczenia i czasu pogłosu wg formuły Sabine’a.4
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczenia.4
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegrody budowlanej.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.4
T-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu2
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.2
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.4
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.2
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Końcowe opracowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
M-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/14_W01
Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
IS_1A_W14C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/14_U01
Student posiada umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
IS_1A_U04, IS_1A_U20C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/14_K01
Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
IS_1A_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/14_W01
Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz lub posiada wiedzę nieuporządkowaną, myli pojecia i definicje
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/14_U01
Student posiada umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
2,0Student nie posiada umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, nie potrafi analizować i oceniać wyników pomiarów oraz nie umie dobrać rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
3,0Student posiada podstawową umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/14_K01
Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
2,0Student nie posiada świadomości i nie rozumie zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem
3,0Student ma świadomość i rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Everest F. A., Podrecznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
  2. Opracowanie zbiorowe, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2006
  3. Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu akustyki budowlanej i urbanistycznej

Literatura dodatkowa

  1. Kulowski A., Akustyka sal. Zalecenia projektowe dla architektów, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
  2. Sadowski J., Podstawy akustyki urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1982
  3. Grehant B., Acoustucs in Buildings, Tomas Telford Publishing, London, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Metody pomiarów parametrów akustycznych.2
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.2
T-L-3Pomiary czasu pogłosu. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczenia i czasu pogłosu wg formuły Sabine’a.4
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczenia.4
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegrody budowlanej.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.4
T-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu2
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.2
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.4
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.2
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Końcowe opracowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/14_W01Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W14Ma szczegółową wiedzę z zakresu ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem, hałasem i wibracjami
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz lub posiada wiedzę nieuporządkowaną, myli pojecia i definicje
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/14_U01Student posiada umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U20Umie analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
Treści programoweT-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.
T-L-3Pomiary czasu pogłosu. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczenia i czasu pogłosu wg formuły Sabine’a.
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczenia.
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegrody budowlanej.
T-L-1Wprowadzenie. Metody pomiarów parametrów akustycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, nie potrafi analizować i oceniać wyników pomiarów oraz nie umie dobrać rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
3,0Student posiada podstawową umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/14_K01Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-W-2Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych.
T-W-4Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych.
T-W-3Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych.
T-W-5Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości i nie rozumie zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem
3,0Student ma świadomość i rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem
3,5
4,0
4,5
5,0