Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Akustyka w inżynierii środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akustyka w inżynierii środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>, Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka-1 |
W-2 | Matematyka-2 |
W-3 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem. |
C-2 | Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Metody pomiarów parametrów akustycznych. | 2 |
T-L-2 | Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu. | 2 |
T-L-3 | Pomiary czasu pogłosu. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczenia i czasu pogłosu wg formuły Sabine’a. | 4 |
T-L-4 | Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczenia. | 4 |
T-L-5 | Izolacyjność akustyczna przegrody budowlanej. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości o dźwięku i jego źródłach. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej. Odbicie, pochłanianie, załamanie, nakładanie fal dźwiękowych. Propagacja dźwięku w przestrzeni otwartej i pomieszczeniach zamkniętych. | 4 |
T-W-2 | Właściwości słuchu człowieka. Hałas ustalony i nieustalony. Poziom ciśnienia akustycznego, poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku. Dopuszczalne poziomy hałasu | 2 |
T-W-3 | Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Pogłosowość i echo. Właściwości akustyczne materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych. | 2 |
T-W-4 | Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Parametry opisujące izolacyjność akustyczną przegród budowlanych. Prawo masy. Boczne przenoszenie dźwięków. Wymagania w zakresie izolacyjności akustycznej przegród budowlanych. Przykłady konstruowania przegród o wymaganych parametrach akustycznych. | 4 |
T-W-5 | Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej. Kształtowanie jakości akustycznej sal. Kształtowanie przestrzeni urbanistycznych pod kątem akustycznym. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Końcowe opracowanie sprawozdań | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_W01 Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz | IS_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_U01 Student posiada umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego | IS_1A_U04, IS_1A_U20 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_K01 Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem | IS_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_W01 Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz lub posiada wiedzę nieuporządkowaną, myli pojecia i definicje |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_U01 Student posiada umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego | 2,0 | Student nie posiada umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, nie potrafi analizować i oceniać wyników pomiarów oraz nie umie dobrać rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/14_K01 Student ma świadomość i rozumie zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem | 2,0 | Student nie posiada świadomości i nie rozumie zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem |
3,0 | Student ma świadomość i rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z obciążenia środowiska hałasem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Everest F. A., Podrecznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
- Opracowanie zbiorowe, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2006
- Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu akustyki budowlanej i urbanistycznej
Literatura dodatkowa
- Kulowski A., Akustyka sal. Zalecenia projektowe dla architektów, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
- Sadowski J., Podstawy akustyki urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1982
- Grehant B., Acoustucs in Buildings, Tomas Telford Publishing, London, 1996