Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ilona Iglewska-Nowak <Ilona.Iglewska-Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 45 3,60,41zaliczenie
wykładyW1 45 3,40,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły średniej na poziomie rozszerzonym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej omawianej w ramach przedmiotu
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Własności funkcji elementarnych4
T-A-2Obliczanie granic ciągów3
T-A-3Badanie zbieżności szeregów4
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości4
T-A-5Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji1
T-A-6Obliczanie pochodnych2
T-A-7Zastosowania pochodnych5
T-A-8Szereg Taylora i Maclaurina2
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych4
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych2
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych1
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych5
T-A-13Pochodne cząstkowe2
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych2
T-A-15Kolokwia zaliczeniowe4
45
wykłady
T-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia2
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych2
T-W-3Granice ciągów3
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności4
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic3
T-W-6Ciągłość funkcji1
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji1
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości4
T-W-9Zastosowania pochodnych7
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina2
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie5
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania6
T-W-13Całki niewłaściwe1
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów40
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu10
A-A-5Zadanie domowe10
109
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń40
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
101

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
IS_1A_W01C-1, C-2T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-14M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
IS_1A_S1/B/01-1_W02
Student umie posługiwać się programami służącymi do obliczeń algebraicznych
IS_1A_W07C-2T-A-9M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
IS_1A_U02C-2, C-3T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/01-1_U02
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
IS_1A_U15C-2, C-3T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-14M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
IS_1A_K01C-3T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-14M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/01-1_K02
Student potrafi pracować w grupie
IS_1A_K04C-2, C-3T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
2,0Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu.
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5Student zna prawie wszystkie podstwowe definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
4,0Student zna większość: - definicji z przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczniowych.
4,5Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczniowe.
5,0Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną, - dowody podstawowych twierdzeń, - algorytmy obliczniowe. Stoduje swą wiedzę w niektórych zadaniach problemowych.
IS_1A_S1/B/01-1_W02
Student umie posługiwać się programami służącymi do obliczeń algebraicznych
2,0Brak zadania domowego
3,0Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w co najmniej polowie prawidlowo
3,5Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w większości prawidlowo
4,0Zadanie domowe rozwiązane dość starannie i w większości prawidłowo
4,5Zadanie domowe rozwiązane starannie i w większości prawidłowo
5,0Zadanie domowe rozwiązane prawidlowo i starannie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
2,0Student nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis.
3,5Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach; przy rozwiązywaniu zadań stosuje przejrzysty tok rozumowania.
4,0Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treści programowych, stosując przy tym przejrzysty tok rozumowania. Potrafi weryfikować uzyskane wyniki. Stosuje specjalistyczne język matematyczny zapisu.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki.
5,0Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty tok rozumowania, specjalistyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (spoza treści programowych) metody rachunkowe. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową.
IS_1A_S1/B/01-1_U02
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
2,0Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych.
3,5Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, korzysta bezkrytycznie ze źródeł internetowych.
4,0Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych.
4,5Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych.
5,0Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w zadowalającym stopniu zwerufikować wiarygodność źródeł internetowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzminach pracuje nieuczciwie.
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
5,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
IS_1A_S1/B/01-1_K02
Student potrafi pracować w grupie
2,0Student nie podejmuje współpracy przy zadaniach do rozwiązania w grupach.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupy.
3,5Student czynnie uczestniczy w pracy grupy, wykonuje obliczenia.
4,0Student angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań.
4,5Student w dużym stopniu angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań.
5,0Student przejmuje rolę lidera przy rozwiązywaniu zadań zespołowo.

Literatura podstawowa

  1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczne 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania

Literatura dodatkowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach t. 1, PWN, Warszawa, 2007, różne wydania

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Własności funkcji elementarnych4
T-A-2Obliczanie granic ciągów3
T-A-3Badanie zbieżności szeregów4
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości4
T-A-5Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji1
T-A-6Obliczanie pochodnych2
T-A-7Zastosowania pochodnych5
T-A-8Szereg Taylora i Maclaurina2
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych4
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych2
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych1
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych5
T-A-13Pochodne cząstkowe2
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych2
T-A-15Kolokwia zaliczeniowe4
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia2
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych2
T-W-3Granice ciągów3
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności4
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic3
T-W-6Ciągłość funkcji1
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji1
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości4
T-W-9Zastosowania pochodnych7
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina2
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie5
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania6
T-W-13Całki niewłaściwe1
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema4
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów40
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu10
A-A-5Zadanie domowe10
109
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń40
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
101
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/01-1_W01Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej omawianej w ramach przedmiotu
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
Treści programoweT-W-3Granice ciągów
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic
T-W-13Całki niewłaściwe
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości
T-W-9Zastosowania pochodnych
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina
T-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu.
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5Student zna prawie wszystkie podstwowe definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
4,0Student zna większość: - definicji z przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczniowych.
4,5Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczniowe.
5,0Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną, - dowody podstawowych twierdzeń, - algorytmy obliczniowe. Stoduje swą wiedzę w niektórych zadaniach problemowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/01-1_W02Student umie posługiwać się programami służącymi do obliczeń algebraicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
Treści programoweT-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zadania domowego
3,0Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w co najmniej polowie prawidlowo
3,5Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w większości prawidlowo
4,0Zadanie domowe rozwiązane dość starannie i w większości prawidłowo
4,5Zadanie domowe rozwiązane starannie i w większości prawidłowo
5,0Zadanie domowe rozwiązane prawidlowo i starannie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/01-1_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-A-2Obliczanie granic ciągów
T-A-7Zastosowania pochodnych
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych
T-A-13Pochodne cząstkowe
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych
T-A-3Badanie zbieżności szeregów
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis.
3,5Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach; przy rozwiązywaniu zadań stosuje przejrzysty tok rozumowania.
4,0Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treści programowych, stosując przy tym przejrzysty tok rozumowania. Potrafi weryfikować uzyskane wyniki. Stosuje specjalistyczne język matematyczny zapisu.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki.
5,0Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty tok rozumowania, specjalistyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (spoza treści programowych) metody rachunkowe. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/01-1_U02Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-W-3Granice ciągów
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic
T-W-13Całki niewłaściwe
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości
T-W-9Zastosowania pochodnych
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina
T-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych.
3,5Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, korzysta bezkrytycznie ze źródeł internetowych.
4,0Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych.
4,5Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych.
5,0Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w zadowalającym stopniu zwerufikować wiarygodność źródeł internetowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/01-1_K01Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-W-3Granice ciągów
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic
T-W-13Całki niewłaściwe
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości
T-W-9Zastosowania pochodnych
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina
T-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzminach pracuje nieuczciwie.
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
5,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/01-1_K02Student potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-A-6Obliczanie pochodnych
T-A-2Obliczanie granic ciągów
T-A-7Zastosowania pochodnych
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych
T-A-13Pochodne cząstkowe
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych
T-A-3Badanie zbieżności szeregów
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości
T-A-5Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje współpracy przy zadaniach do rozwiązania w grupach.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupy.
3,5Student czynnie uczestniczy w pracy grupy, wykonuje obliczenia.
4,0Student angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań.
4,5Student w dużym stopniu angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań.
5,0Student przejmuje rolę lidera przy rozwiązywaniu zadań zespołowo.