Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacje
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,80,56egzamin
projektyP2 45 2,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja"
W-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
W-3Znajomość programów komputerowych: Word, Excel i AutoCAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami współpracy i obliczeń złożonych układów sieci wodociagowej zbudowanych z pompowni II stopnia, obwodowej sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego.
C-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowej z wykorzystaniem różnych technik inżynieryjnych i komputerowych (Excel, AutoCAD, Word, Nomogramy).
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowania opisu technicznego dla projektu koncepcyjnego systemu zaopatrzenia w wodę dla danej jednostki osadniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie projektu przy wykorzystaniu programów komputerowych: AutoCAD, Microsoft Office i innych.45
45
wykłady
T-W-1Określenie zasobów wody gruntowej i powierzchniowej. Maksymalna i eksploatacyjna wydajnośc studni wierconej.2
T-W-2Układy wodociagowe wielostrefowe: równoległe, szeregowe i mieszane. Podstawowe ustalenia dotyczące koncepcji sieci wodociągowej. Trasowanie sieci.4
T-W-3Podstawowe wielkości określające zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje zapotrzebowań na wodę.4
T-W-4Model symulacyjny rozkładu godzinowego zapotrzebowania na wodę. Ustalenie rozbiorów odcinkowych na sieci wodociągowej. Ustalenie rozbiorów wody na poszczególnych odcinkach sieci.4
T-W-5Zbiorniki wody pitnej2
T-W-6Wstępne usytuowanie zbiornika początkowego, końcowego i centralnego. Współpraca pompowni i przewodu łączacego pompownię ze zbiornikiem wyrównawczym.5
T-W-7Współpraca pompowni i przewodu łączącego pompownie ze zbiornikiem wyrównawczym. Charakterystyki współpracy przewodów łączacych pompownię ze zbiornikami wyrównawczymi.5
T-W-8Dobór pomp. Obliczenie pojemności zbiornika wyrównawczego.2
T-W-9Metody bezwykopowe (trenchless technology) w wod.-kan..2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego16
A-P-3Udział w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu1
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów16
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda prezentacji multimedialnych z użyciem laptopa i projektowa
M-3Metoda projektów (z użyciem komputera)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/8_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z projektowaniem złożonych systemów wodociągowych. Zna i rozumie zasady współpracy poszczególnych elementów i urządzeń tego systemu. Ma poszerzona wiedzę z zakresu wybranej specjalności.
S_2A_W06C-1, C-2T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-3M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo formułować i stosować w praktyce proces projektowania złożonego systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego zaopatrującego daną jednostkę osadniczą w wodę . Umie obliczyć i dobrać hydrauliczne i fizyczne parametry tego systemu przy użyciu metody Crossa i odpowiednich monogramów.
S_2A_U19, S_2A_U17C-3, C-2T-P-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/8_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń i rysunków. Myśli i działa kreatywnie przy rozwiązywaniu zadania problemowego. Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego).
S_2A_K01C-1, C-3, C-2T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/8_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z projektowaniem złożonych systemów wodociągowych. Zna i rozumie zasady współpracy poszczególnych elementów i urządzeń tego systemu. Ma poszerzona wiedzę z zakresu wybranej specjalności.
2,0
3,0Student posiada jedynie dostateczne umiejętności w zakresie zdefiniowania i opisania charakterystyki współpracy złożonego systemu wodociągowego zaopatrującego jednostkę osadniczą w wodę. Potrafi jedynie w dostateczny sposób obliczyć i zaprojektować podstawowe elementy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo formułować i stosować w praktyce proces projektowania złożonego systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego zaopatrującego daną jednostkę osadniczą w wodę . Umie obliczyć i dobrać hydrauliczne i fizyczne parametry tego systemu przy użyciu metody Crossa i odpowiednich monogramów.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie projektowania złożonych systemów wodociągowych zopatrujących jednostkę osadniczą w wodę. Poprawnie sporządzony jest bilans i wyliczone poprawnie parametry do wymiarowania poszczególnych elementów systemu. Poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urządzeń na sieciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/8_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń i rysunków. Myśli i działa kreatywnie przy rozwiązywaniu zadania problemowego. Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego).
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność swoich obliczeń, zestawień i szkiców. Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5.
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  2. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
  3. Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej., Białystok, 1999
  4. Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
  5. Zuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalinskiej, Koszalin, 2003
  6. Knapik K., Bajer J., Wodociągi, Politechnika Krakowska, Kraków, 2010, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych

Literatura dodatkowa

  1. Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne., Instalator Polski, Warszawa, 2002
  2. Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, Warszawa, 1993, 1
  3. Mielcarzewicz E. W., Obliczanie systemów zaopatrzenia w wodę, Arkady, 1977
  4. 2012, Obowiązujące aktualne normy i rozporządzenia. Materiały dydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie projektu przy wykorzystaniu programów komputerowych: AutoCAD, Microsoft Office i innych.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Określenie zasobów wody gruntowej i powierzchniowej. Maksymalna i eksploatacyjna wydajnośc studni wierconej.2
T-W-2Układy wodociagowe wielostrefowe: równoległe, szeregowe i mieszane. Podstawowe ustalenia dotyczące koncepcji sieci wodociągowej. Trasowanie sieci.4
T-W-3Podstawowe wielkości określające zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje zapotrzebowań na wodę.4
T-W-4Model symulacyjny rozkładu godzinowego zapotrzebowania na wodę. Ustalenie rozbiorów odcinkowych na sieci wodociągowej. Ustalenie rozbiorów wody na poszczególnych odcinkach sieci.4
T-W-5Zbiorniki wody pitnej2
T-W-6Wstępne usytuowanie zbiornika początkowego, końcowego i centralnego. Współpraca pompowni i przewodu łączacego pompownię ze zbiornikiem wyrównawczym.5
T-W-7Współpraca pompowni i przewodu łączącego pompownie ze zbiornikiem wyrównawczym. Charakterystyki współpracy przewodów łączacych pompownię ze zbiornikami wyrównawczymi.5
T-W-8Dobór pomp. Obliczenie pojemności zbiornika wyrównawczego.2
T-W-9Metody bezwykopowe (trenchless technology) w wod.-kan..2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego16
A-P-3Udział w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu1
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów16
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/8_W01Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z projektowaniem złożonych systemów wodociągowych. Zna i rozumie zasady współpracy poszczególnych elementów i urządzeń tego systemu. Ma poszerzona wiedzę z zakresu wybranej specjalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami współpracy i obliczeń złożonych układów sieci wodociagowej zbudowanych z pompowni II stopnia, obwodowej sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego.
C-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowej z wykorzystaniem różnych technik inżynieryjnych i komputerowych (Excel, AutoCAD, Word, Nomogramy).
Treści programoweT-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie projektu przy wykorzystaniu programów komputerowych: AutoCAD, Microsoft Office i innych.
T-W-5Zbiorniki wody pitnej
T-W-2Układy wodociagowe wielostrefowe: równoległe, szeregowe i mieszane. Podstawowe ustalenia dotyczące koncepcji sieci wodociągowej. Trasowanie sieci.
T-W-6Wstępne usytuowanie zbiornika początkowego, końcowego i centralnego. Współpraca pompowni i przewodu łączacego pompownię ze zbiornikiem wyrównawczym.
T-W-7Współpraca pompowni i przewodu łączącego pompownie ze zbiornikiem wyrównawczym. Charakterystyki współpracy przewodów łączacych pompownię ze zbiornikami wyrównawczymi.
T-W-8Dobór pomp. Obliczenie pojemności zbiornika wyrównawczego.
T-W-4Model symulacyjny rozkładu godzinowego zapotrzebowania na wodę. Ustalenie rozbiorów odcinkowych na sieci wodociągowej. Ustalenie rozbiorów wody na poszczególnych odcinkach sieci.
T-W-1Określenie zasobów wody gruntowej i powierzchniowej. Maksymalna i eksploatacyjna wydajnośc studni wierconej.
T-W-9Metody bezwykopowe (trenchless technology) w wod.-kan..
T-W-3Podstawowe wielkości określające zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje zapotrzebowań na wodę.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów (z użyciem komputera)
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada jedynie dostateczne umiejętności w zakresie zdefiniowania i opisania charakterystyki współpracy złożonego systemu wodociągowego zaopatrującego jednostkę osadniczą w wodę. Potrafi jedynie w dostateczny sposób obliczyć i zaprojektować podstawowe elementy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/8_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo formułować i stosować w praktyce proces projektowania złożonego systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego zaopatrującego daną jednostkę osadniczą w wodę . Umie obliczyć i dobrać hydrauliczne i fizyczne parametry tego systemu przy użyciu metody Crossa i odpowiednich monogramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
S_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowania opisu technicznego dla projektu koncepcyjnego systemu zaopatrzenia w wodę dla danej jednostki osadniczej.
C-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowej z wykorzystaniem różnych technik inżynieryjnych i komputerowych (Excel, AutoCAD, Word, Nomogramy).
Treści programoweT-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie projektu przy wykorzystaniu programów komputerowych: AutoCAD, Microsoft Office i innych.
T-W-6Wstępne usytuowanie zbiornika początkowego, końcowego i centralnego. Współpraca pompowni i przewodu łączacego pompownię ze zbiornikiem wyrównawczym.
T-W-7Współpraca pompowni i przewodu łączącego pompownie ze zbiornikiem wyrównawczym. Charakterystyki współpracy przewodów łączacych pompownię ze zbiornikami wyrównawczymi.
T-W-8Dobór pomp. Obliczenie pojemności zbiornika wyrównawczego.
T-W-4Model symulacyjny rozkładu godzinowego zapotrzebowania na wodę. Ustalenie rozbiorów odcinkowych na sieci wodociągowej. Ustalenie rozbiorów wody na poszczególnych odcinkach sieci.
T-W-3Podstawowe wielkości określające zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje zapotrzebowań na wodę.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów (z użyciem komputera)
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie projektowania złożonych systemów wodociągowych zopatrujących jednostkę osadniczą w wodę. Poprawnie sporządzony jest bilans i wyliczone poprawnie parametry do wymiarowania poszczególnych elementów systemu. Poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urządzeń na sieciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/8_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń i rysunków. Myśli i działa kreatywnie przy rozwiązywaniu zadania problemowego. Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami współpracy i obliczeń złożonych układów sieci wodociagowej zbudowanych z pompowni II stopnia, obwodowej sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowania opisu technicznego dla projektu koncepcyjnego systemu zaopatrzenia w wodę dla danej jednostki osadniczej.
C-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowej z wykorzystaniem różnych technik inżynieryjnych i komputerowych (Excel, AutoCAD, Word, Nomogramy).
Treści programoweT-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie projektu przy wykorzystaniu programów komputerowych: AutoCAD, Microsoft Office i innych.
T-W-5Zbiorniki wody pitnej
T-W-2Układy wodociagowe wielostrefowe: równoległe, szeregowe i mieszane. Podstawowe ustalenia dotyczące koncepcji sieci wodociągowej. Trasowanie sieci.
T-W-6Wstępne usytuowanie zbiornika początkowego, końcowego i centralnego. Współpraca pompowni i przewodu łączacego pompownię ze zbiornikiem wyrównawczym.
T-W-7Współpraca pompowni i przewodu łączącego pompownie ze zbiornikiem wyrównawczym. Charakterystyki współpracy przewodów łączacych pompownię ze zbiornikami wyrównawczymi.
T-W-8Dobór pomp. Obliczenie pojemności zbiornika wyrównawczego.
T-W-4Model symulacyjny rozkładu godzinowego zapotrzebowania na wodę. Ustalenie rozbiorów odcinkowych na sieci wodociągowej. Ustalenie rozbiorów wody na poszczególnych odcinkach sieci.
T-W-1Określenie zasobów wody gruntowej i powierzchniowej. Maksymalna i eksploatacyjna wydajnośc studni wierconej.
T-W-3Podstawowe wielkości określające zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje zapotrzebowań na wodę.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów (z użyciem komputera)
M-2Metoda prezentacji multimedialnych z użyciem laptopa i projektowa
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność swoich obliczeń, zestawień i szkiców. Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5.
5,0