Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Procesy hydrologiczne i modelowanie matematyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy hydrologiczne i modelowanie matematyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z dyscypliny naukowej inżynieria środowiska na poziomie studiów S2. Zainteresowanie pracą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do samodzielnej pracy projektowej w zakresie hydrologii. Przygotowanie do egzaminu na uprawnienia hydrologiczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota modelowania matematycznego, typy modeli matematycznych | 2 |
T-W-2 | Zasady konstrukcji modeli matematycznych, specyfikacja, identyfikacja, weryfikacja | 2 |
T-W-3 | Dobór kryteriów oceny jakości modeli matematycznych | 2 |
T-W-4 | Modele relacji opad-odpływ - modele zbiornika liniowego i nieliniowego, kaskada Nasha, model Diskina,, modele UH i IUH | 4 |
T-W-5 | Równanie Boussinesqa, modele ruchu wód podziemnych | 4 |
T-W-6 | Modelowanie infiltracji, model Greena-Ampta | 2 |
T-W-7 | Modelowanie ruchu wody w korytach otwartych, równanie Saint-Venanta i metoda Muskingum | 3 |
T-W-8 | Egzamin | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 19 |
A-W-2 | Praca własna | 40 |
A-W-3 | Egzamin | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-12_W01 Doktorant poznaje metody modelowania procesów hydrologicznyc, w szczególności relacji opad-odpływ, infiltracji oraz ruchu wody w korytach otwartych | ISR_3-_W02, ISR_3-_W03, ISR_3-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-12_U01 Doktorant nabywa umiejętności modelowania matematycznego procesów hydrologicznych | ISR_3-_U03, ISR_3-_U01, ISR_3-_U05, ISR_3-_U08, ISR_3-_U10 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-12_K01 Doktorant nabywa kompetencji w działalności projektowej, rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań. | ISR_3-_K02, ISR_3-_K01, ISR_3-_K07 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-12_W01 Doktorant poznaje metody modelowania procesów hydrologicznyc, w szczególności relacji opad-odpływ, infiltracji oraz ruchu wody w korytach otwartych | 2,0 | |
3,0 | Doktorant zna metody modelowania procesów hydrologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-12_U01 Doktorant nabywa umiejętności modelowania matematycznego procesów hydrologicznych | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada umiejętności zastosowania metod modelowania matematycznego w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-12_K01 Doktorant nabywa kompetencji w działalności projektowej, rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje kreatywność w działalności projektowej, ma świadomość ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia, t. I i II, SGGW, Warszawa, 1999, II
- Soczyńska U. (red.), Podstawy hydrologii dynamicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 1990
- Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Chow, V.T., Maidment, D.R., Mays, L.W., Applied hydrology, McGraw-Hill Book Company, New York, St. Louis, London, Tokyo..., 1988
- Procesy hydrologiczne, Soczyńska U. (red.), PWN, Warszawa, 1989