Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Aspekty społeczne w kształtowaniu założeń zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aspekty społeczne w kształtowaniu założeń zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z geometrii wykreślnej, rysunku technicznego i projektowania zieleni. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi w zakresie projektowania przestrzeni społecznych, aktualnymi tendencjami w ich kształtowaniu oraz ich funkcją integracyjną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady prowadzenia i zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Historyczna i współczesna rola przestrzeni otoczenia architektury w budowaniu relacji społecznych. | 2 |
T-W-3 | Specyfika przestrzeni społecznych i analiza wiodących przykładów europejskich i polskich. Podstawy projektowania przestrzeni społecznych. Ogrody społeczne i ich rola w przestrzeni miejskiej | 6 |
T-W-4 | Najnowsze trendy w projektowaniu przestrzeni społecznych. Rewitalizacja przestrzeni miejskiej w aspekcie kształtowania założeń zielonych. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i analiza dostępnych projektów. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej na temat: Przestrzeni społecznych i aktualnych tendencji w ich kształtowaniu (część opisowa i prezentacja multimedialna) - temat wybrany i uzgodniony z prowadzącym przedmiot. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Analiza prezentowanych przykładów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i prezentacja multimedialna) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_W01 zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury w przestrzeni otoczenia | PAWiO_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego) | PAWiO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_W01 zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury w przestrzeni otoczenia | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym aktualne tendencje w kształtowaniu przestrzeni społecznych oraz zasady ich projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego) | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu angażuje się w poszukiwanie i prezentowanie właściwych rozwiązań przestrzennych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szulczewska B., Giedrych R. (red.), Przestrzeń przyrodnicza i społeczna osiedli mieszkaniowych w XX i XXI wieku, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
- Czyński M., Architektura w [przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku zabudowanym., Wyd.Uczelniane Politechniki Szcecińskiej, Szczecin, 2006, ISSN 0208-7065
- Praca zbiorowa, red.A.Januchta-Szostak A., Społeczne i krajobrazowe walory wody w środowisku miejskim, tom 3, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011, ISBN 078-83-7775-087-2
- Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M, Forms of social gardening and hortitherapy as elements creating community in space. w: Future of the cities - cities of the future, Politechnika Krakowska, Kraków, 2014, vol. 2., str. 65-82
Literatura dodatkowa
- Czałczyńska-Podolska M., Współczesne ogrody użytkowe w Stanach Zjednoczonych., Czasopismo Techniczne, Kraków, 2012, 8-A/2012, str. 263-270
- Pawlikowska-Piechotka A., Tradycja ogrodów działkowych w Polsce, Novae-Res, Gdynia, 2010
- Red. Świątkowska B., My i Oni. Przestrzenie wspólne. Projektowanie dla wspólnoty, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2014
- Filipczak J. (red.), Katalog roślin. Drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich., Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2006
- Zieleń miejska, czasopismo, Abrys, Poznań