Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Statystyka publiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka publiczna
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, podstaw ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statgraphics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
C-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.2
T-L-2Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat. Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.2
T-L-3Niepubliczne źródła danych statystycznych1
T-L-4Praca projektowa1
6
wykłady
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych. Zasady funkcjonowania staystyki publicznej w Polsce.2
T-W-2Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-W-3Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych. Organizacja badań staystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-W-4Banki danych staystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.2
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe12
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-3Wykonanie prac domowych12
30
wykłady
A-W-1Studia literaturowe12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/4_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1
E_1A_D1/4_W02
Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/4_U01
Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U10C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2
E_1A_D1/4_U02
Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U10C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K09C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/4_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie potrafi omówić polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
E_1A_D1/4_W02
Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,0Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/4_U01
Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
2,0Student nie potrafi analizować i weryfikować danych statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,0Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela niektóre dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,5Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezblędnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
E_1A_D1/4_U02
Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
2,0Student nie potrafi zaprojektować własnego projektu badawczego.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela pewneetapy przygotowywanego projektu badawczego.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
5,0Student potrafi samodzielnie oraz bezbłędnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Luszniewicz A., Statystyka społeczna, PWE, Warszawa, 1982
  2. Panek T., Szulc A. (red), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warsyawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Gołata E., Metody i źródła pozyskiwania informacji w statystyce publicznej, UE, Poznań, 2009
  2. Roeske-SłomKa I., Prace statystyczne i demograficzne, UE, Poznań, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.2
T-L-2Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat. Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.2
T-L-3Niepubliczne źródła danych statystycznych1
T-L-4Praca projektowa1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych. Zasady funkcjonowania staystyki publicznej w Polsce.2
T-W-2Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-W-3Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych. Organizacja badań staystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-W-4Banki danych staystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.2
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe12
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-3Wykonanie prac domowych12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/4_W01Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-W-4Banki danych staystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe.
T-W-2Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.
T-W-3Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych. Organizacja badań staystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych. Zasady funkcjonowania staystyki publicznej w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie potrafi omówić polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/4_W02Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-W-4Banki danych staystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe.
T-W-2Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.
T-W-3Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych. Organizacja badań staystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych. Zasady funkcjonowania staystyki publicznej w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,0Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/4_U01Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat. Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-3Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Praca projektowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować i weryfikować danych statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,0Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela niektóre dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,5Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezblędnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/4_U02Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat. Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-3Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Praca projektowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować własnego projektu badawczego.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela pewneetapy przygotowywanego projektu badawczego.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
5,0Student potrafi samodzielnie oraz bezbłędnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/4_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat. Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-3Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Praca projektowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych