Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy prognostyczne przedsiębiorstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy prognostyczne przedsiębiorstwa | ||
Specjalność | Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw logistyki zarządzania przedsiębiorstwem, ekonomicznych uwarunkowań jego funkcjonowania oraz metod analizy i planowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych | 2 |
T-P-2 | Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów | 2 |
T-P-3 | Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów. | 2 |
T-P-4 | Monitorowanie prognoz | 2 |
T-P-5 | Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków | 2 |
T-P-6 | Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych | 1 |
T-W-2 | Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów | 1 |
T-W-3 | Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów. | 1 |
T-W-4 | Monitorowanie prognoz | 1 |
T-W-5 | Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków | 1 |
T-W-6 | Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 12 |
A-P-2 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z wykładów | 29 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 19 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-4 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z wykładów | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków) |
M-3 | Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/10_W01 Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W10, E_1A_W15 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/10_U01 Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U20, E_1A_U10 | — | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/10_K01 nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania | E_1A_K02, E_1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/10_W01 Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym. | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie. | |
3,5 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie. | |
4,0 | Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej. | |
5,0 | Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/10_U01 Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność. | 2,0 | Nie posiada podstawowych umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność | |
3,5 | Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność | |
4,0 | Posiada wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność | |
4,5 | Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność oraz dodatkowe umiejętności nabyte we własnym zakresie na bazie literatury dodatkowej | |
5,0 | Doskonale opanował wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/10_K01 nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Szapiro T. (pr. zb. pod red.), Decyzje menadżerskie z excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Cielak B., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, PWE, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Prognozowanie gospodarcze. Metody, modele, zastosowania, przykłady, AW Placet, Warszawa, 1998